Rinso-racismen
20. februar 2011
Klumme af Lars Hedegaard
Jødehadende kommentarer på 180Grader får Lars Hedegaard til at overveje, hvad der sker, når ordet "racisme" reduceres til et skældsord.
"Jødekompagniet DF"
Man gnubber øjnene en ekstra gang. Men den er god nok. Det står der: "jødekompagniet DF". Sådan synes en kommentator ved navn Rinso, at det er sjovt at betegne Dansk Folkeparti. Samme Rinso finder også behag i at kalde New York Times for "Jew York Times".
Man kunne ønske sig, at hans mor havde brugt stærkere sager end det hedengangne vaskepulver Rinso til at rense hans mund, men det havde nok ikke hjulpet.
Det stod at læse på websitet 180Grader den 17. februar 2011 – altså på den plads, hvor Ole Birk Olesen stolt meddeler, at han er spidskandidat for Liberal Alliance foruden chefredaktør for 180Grader.
Det er den samme Ole Birk Olesen, der sjældent forsømmer nogen lejlighed til at beskylde andre for alskens planer om statsundergravende virksomhed og til at optræde som etisk overdommer over andres debatkultur – endog når det drejer sig om emner, hvor han selv er blank. Islam f.eks.
Nu ved jeg godt, at LA's politiske storhåb vil indvende, at han sandelig ikke er antisemit, og at flere af hans bedste venner er jøder. Og hvad man ellers plejer at sige ved sådanne lejligheder.
Og at han desuden hverken kan eller vil blande sig i, hvad ham uvedkommende personer anbringer på 180Grader. Sådan er nemlig "konceptet" for dette organ.
Men hvis det er tilfældet, hvorfor kalder han sig så chefredaktør? Hvad er det, han redigerer, når det åbenbart ikke er 180Grader?
Jeg kan også udmærket forestille mig, hvad Ole Birk Olesen og hans ligesindede ville skrive, hvis eksempelvis chefredaktør Katrine Winkel Holm anbragte lignende smagfuldheder i Trykkefrihedsselskabets internettidsskrift Sappho.
Så kan man være forvisset om, at hele 266b-holdet under anførsel af statsadvokaten for København og Bornholm ville rykke ud. Det gør de ikke, når det drejer sig om stræbsomme folk som Hr. Olesen, for det er jo ikke det, tankepolitiet skal bruges til.
Sproglig destruktion
Nu kan den person, der gemmer sig bag navnet Rinso, være ligegyldig. Men han er interessant som fænomen.
Når han frit kan udtrykke sit jødehad – beregnet på udbredelse i en større offentlighed – er det et resultat af den sproglige destruktion, vi har oplevet de seneste årtier.
En gang havde ordet racisme et præcist indhold. Det var betegnelsen på nedværdigende omtale eller behandling af mennesker på grund af noget, som disse mennesker ikke selv havde indflydelse på eller kunne gøre noget ved.
Ingen kan blive fri af sine ydre kendetegn – hudens farve, hårets krøller, mundens form, næsens størrelse osv.
Og en jøde – hvis vi ser bort fra de få, der er konverteret – kan ikke undslippe sin jødiskhed. Han har ikke selv valgt den. Det hjælper intet, om han afsværger sig jødedommen, går over til en anden religion eller til ingen religion. For jødehaderen vil han altid være jøde og dermed genstand for foragt, had eller det der er værre, fra han fødes til han dør.
At være jøde har altså intet med religion eller kultur at gøre. I den forstand er det at være jøde at ligestille med at være "negroid", "mongolid" eller medlem af en hvilken som helst anden "race".
Racisme reduceret til skældsord
Og, nej – jeg vidste, De ville spørge: At være jøde i jødehadernes forstand kan ikke sidestilles med at være muslim. Muslim er noget, som voksne mennesker selv bestemmer, at de vil være.
Hvis folk vil gå rundt og sige, at frafaldne fra profetens ideologi skal slås ihjel, at løsagtige kvinder skal stenes, og at den hellige krig skal føres til ende, indtil hele verden har bøjet sig for deres gud, så er det fordi de selv synes, at det er en god ide.
Anderledes kan det ikke være i et oplyst demokrati med folkesuverænitet. Der må mennesker tage ansvar for deres egne meninger og skal ikke kunne fedte dem af på for længst afdøde landevejsrøvere.
Men efter at vi fik først "det udvidede racismebegreb" og i 2003 Højesterets dom for, at "racistisk" ikke behøver at betyde andet, end at man tager afstand fra andre, der sagtens kan tilhøre samme race som en selv, har "racisme" mistet enhver fornuftig betydning.
I dag betegner skældsordet "racist" ikke andet end en person, man ikke kan lide, og som man derfor gerne melder til politiet.
Så kan det jo ikke undre, at der ud af denne statsautoriserede begrebståge fremtriner vaskeægte racister, som ikke nok så meget vaskepulver vil gøre indtryk på. I en tid, hvor det ifølge kultureliten og medierne vrimler med racister, lægger man jo knap mærke til dem, der virkelig er det.
Det skal i øvrigt blive interessant at følge det kommende samarbejde i Folketinget mellem Rinso-redaktør Olesens parti og jødekompagniet DF.
Kommentarer
Birk Olesen hykler
20. February 2011 - Niels Jørgensen
Da netop Birk Olesen på 180Grader angreb indlæg, som beskev problemer med den muslimske indvandring, og da man samtidig kunne se, at netop Islam-kritiske indlæg blev stemt ned (180Graders stemmesystem), så hold jeg op med at deltage i debatten. Derimod blev direkte udemokratiske ultraliberale synspunkter støttet på en meget betænkelig måde. Der var både direkte og indirekte indlæg som støttede direkte udemokratiske tiltage i den ultre liberale sags tjeneste. Liberal Alliance burde ikke benytte sådanne kandidater, hvis man ønsker at være et ansvarligt parti. Godt gået Hedegaard.
Birk Olesen er uvederhæftig
20. February 2011 - Britta Mogensen
Birk Olesen skrev på et tidspunkt på 180Grader, da han blev beskyldt for at være besat af DF, at han skam brugte al sin tid på at bekæmpe partiet. Da han så mente at have en chance for at få en taburet i Folketinget, blev han spurgt, om han kunne/ville arbejde sammen med DF, hvis de kom i regering. Ih ja da - helt bestemt, og hvis DF gerne ville sidde i ministerbiler, så for ham gerne. Birk Olesen er en helt igennem uvederhæftig person.
Endnu et petro-dollars inficeret medie?
21. February 2011 - Kenneth Hansen
Det er en fremragende udstilling af idiotien og landets manglende evne til, at se islams sande ansigt. Nu er det åbenbart god latin, at publicere jødehad i sit medie, imens islams lystige svende terroriserer i landets gader. Hvor er "hate speech" guruerne henne? Hvor er politianmeldelsen henne? Her er faktisk et eksempel på, hvad § 266b var tiltænkt at skulle bruges til. På baggrund af jødeforfølgelsen fra nazistisk og muslimsk side under 2. verdenskrig, indførtes paragraffen, så det blev strafbart at bagtale og sprede hadefulde løgne om en gruppe mennesker, på baggrund af deres religion. Jødedommen er imodsætning til islam en religion. Det viser sig desværre, at den ikke engang kan bruges til, at beskytte dem, den var tiltænkt at beskytte. Istedet dømmes ærlige danske statsborgere for, at sige sandheden om verdens ondeste ideologi, at selvsamme § 266b. Det er vanvid.
Tåbelig historie
21. February 2011 - Klaus Christiansen
Hvorfor holder Lars Hedegaard Ole Birk Olesen ansvarlig for en tilfældig skribents udtalelser? Enhver kan se at Rinsos udtalelser er dybt godnat. Ikke blot de her citerede OBO censurer ikke 180°, med mindre skribenten kommer med direkte strafbare udtalelser. Har LH et horn i siden på OBO?
Mennesket finder altid " En syndebuk ".
21. February 2011 - Kirsten Iskov
Kære Lars. Tak for dit indlæg. Rigtig godt beskrevet. Min lange erfaring med hensyn til MENNESKET, så er mennesket et individ der godt ved om sig selv, at det i bund og grund er en halv eller hel - ond person, og som altid er sig selv aller nærmest nærmest, og som gerne vil forsvare " sine egne onde tanker og handlinger " , som væren meget bedre end man/ de i virkeligheden er ( når det kommer til stykket ). For ,at kunne være sig selv og sin egen vrede og had bekendt, jamen så finder man altid NOGEN man kan kaste skylden ( for sit eget indre had, vrede og evt. misundelse ) overpå, og som bliver ligitimt ,hvis alle andre også gør dette. Derfor er og har Antisimetismen / Jødehadet altid eksisteret( lige siden Jesus Kristus blev født i Israel og døde som Jøde ), fordi de jo har gjort sig gældende på mange fantastiske måder ned igennem historien. Mange gange har de klaret sig helt mirakuløst imellem mange forskellige etniske folkegrupper, men ikke desdog mindre er det blevet en flere tusindårigt tradition om, at det er fuldt acceptabelt og anerkent for alle kulturer, at når nogen skal STRAFFES , så overfører man straffen på Jøderne( både som gruppe / folk og som enkelt individ ). De er blevet ET LOVLIGT BYTTE for snart sagt hele verden. Utroligt men sandt, desværre. Alle generationer aceptere det som nærmest et factum, som ingen kan lave om på eller gøre noget ved. Men, sådan er det jo ikke, heldigvis. Mennesket KAN godt anerkende for sig selv , som et ikke helt igennem ET GODT civiliseret MENNESKE, og kan godt tale højt om dette. Vi er jo alle født med " en samvittighed ", og som et menneske må man kikke ind i sin samvittighed af og til før man DØMMER andre UDE AF DET GODE SELSKAB. En alt godt og ondt så må det jo være GUD / ALLAHS skyld, jamen så er Han jo ond ikke sandt. Men det må Han jo ikke være, så har man vedtaget at ALT ONDT I VERDEN KOMMER FRA JØDEDOMMEN og ZIONISTERNE. Og så skal de bare UDRYDES fra jordens overflade eller kastes i havet, hvor svært kan det være. Det er jo ALTID " DEN SKYLDIGE , SYNDEBUKKEN " der`skal ha` hovedet kappet af, jo før jo bedre. Og de personer eller nationer der`ønsker at beskytte Israel / Jøderne fortjener det samme som STRAF for deres synd.Derfor terron imod " De to tårne " i New York, og dernæst terrorn i vesten. Det er ganske enkelt " Et undertrykkelses stradegi " hvor OVERMENNSKET undertrykker UNDERMENNESKET. Ligesom KVINDEN i ISLAM jo også udfylder den sammen funktion overfor OVERMENNESKET manden i Islam. På den måde kan man godt sammenligne Nazismens syn på mennesket. Det er IKKE en Jøde- Kristelig tankegang snarer tværtimod. Der er GUD FADER kærlighed 1.kor.13. K.Iskov.
Spørgsmål om Rinso-racisme
21. February 2011 - Peter Wang
Kære Lars! En lille kommentar til din glimrende klumme ”Rinso-racisme”: Vi er alle enige om, at racisme, dvs. kritik (diskrimination, ”hate speech” mv.) af mennesker på grund af deres ”etnicitet” er afskyelig, hvad enten det drejer sig om jøder, arabere, indere, kinesere, grønlændere, svenskere, tyskere, nordjyder osv. osv. Men vi er vel også enige om, at kritik af religion, politisk ideologi, (u)moralsk observans mv. ikke blot er tilladt men ligefrem ønskværdig samt omfattet af ytringsfrihed og andre demokratiske dyder. Men nu til dine bemærkninger om stigende antisemitisme: Hvis man anvender begrebet ”anti-semitisme”, må man jo mene, at der findes noget, der med rette kan kaldes ”semistisme”, og hvad er så det? Er semitisme en etnicitet? Er semitisme en religion”? Er semitisme en politisk ideologi? Er semitisme en bestemt (gammeltetamentelig) moral-kodeks? Er …… osv. ? Eller lad mig nu bide hovedet af al skam og stille det klassiske – men i visse kredse også forbudte – spørgsmål: Hvad vil det egentlig sige at være semit (jøde)? Jeg har haft lejlighed til at stille spørgsmålet til flere personer af absolut højt intellektuelt niveau og som også skulle have den vidensmæssige baggrund for at besvare det. Men det er aldrig lykkedes mig at få et ordentligt svar; det er som om folks ellers glimrende analytiske evner forsvin¬der overfor netop dette spørgsmål. Kan du, som konvertit til jødedom (qua religion) besvare spørgsmålet? Alene af den grund, at jeg har påtaget mig den vanskelige opgave – ved et lille domstribunal, der finder sted om 4 uger – at føre et delvist forsvar for komponisten Richard Wagners berygtede antisemitisme, er jeg selvfølgelig meget interesseret i, at høre, hvad du har at sige om emnet. Med de bedste hilsener fra din nære ven fra gymnasietiden Peter Wang
Ja hvorfor?
21. February 2011 - Lars Hedegaard
Hvorfor holder jeg Ole Birk Olesen ansvarlig for Rinsos udtalelser? spørger Klaus Christiansen. Fordi Olesen ville holde andre ansvarlige for lignende udtalelser, hvis de blev fremsat i medier, som han ikke kunne lide, og fordi han kalder sig chefredaktør.
OBO har skabt et medie
21. February 2011 - Hans Erling Jensen
180 grader har opfundet mange sjove ting for at hægte uenige debattører af. En af dem er betalingen, der gør at man "får flere point", når man stemmer en artikel op. Man f år også flere point, når man stemmer ned, men der er man anonym. Så tankepolitiet er snurrige til at finde på. Desværre har man ikke kunnet "opfinde" et meget anvendt system, der renser tekster fra det groveste. Det er ellers tilgængeligt som "free-ware". Har man ligesom været udsat for OBO - jeg mener hørt hvad han siger han forstår sig på, så er det, der tydeligst står tilbage nok lettest at betegne som "opportunistisk politisk plat"!
"jødekompagniet" hva'be'har!
21. February 2011 - Merete
Nu kaldes DF for Jødekompagniet - og for et stykke tid siden blev DF medlemmer udstyret med Nazi-uniformer - ??????? Det er da tragi-komisk at diverse skribenter bruger disse totalt modsatte sammenligninger for den samme gruppe politikere i Danmark. DF har mere check på hvad "danskeren på gulvet" mener og tænker - bare vent til valget, så går de endnu mere frem. Bliver de så Nazister igen?
Kommentarer
Anonym Rinso
21. februar 2011 - Nils Henrik Wyke
Bortset fra, at Rinsos udgydelser siger rigtig meget om ham selv og er en skændsel for enhver debat, så er det store problem på 180 Grader (og lignende steder), at man som oftest ikke aner, hvem man diskuterer med, fordi de fleste skribenter ikke har mod og mandshjerte til at stå frem med navn, men på kujonagtig måde gemmer sig under mere eller mindre fantasifulde dæknavne.
De sølle skrog tør godt lufte deres synspunkter, men de mangler desværre modet til at opslå deres ridderhjelm!
Den holder ikke , Lars
21. februar 2011 - Mads M
Den holder ikke, Lars.
OBO ville ikke holde nogen ansvarlig for andet end det de selv har udtalt. Ligesom sappho eller du ikke skal holdes ansvarlig for denne kommentar.
Det er uærligt at finde den værste trold på 180grader for derefter at gøre ham til repræsentant for sitet.
It ain't rocket-science...
21. februar 2011 - William Jansen
Hvad er 180grader?
180grader er en net-avis, hvor enhver i udgangspunktet kan tilføje klummer og nyheder. Disse artikler kan være egen-producerede af brugerne, eller de kan være fundet rundt omkring på nettet. Brugerne stemmer artiklerne op og ned i bedste Digg-stil, og 180graders forside er primært en reflektion af disse stemmer. Brugerne kan tillige kommentere på artiklerne.
Hvad er Sappho?
Sappho er Trykkefrihedsselskabets “online magasin” (Sappho’s eget 2002-agtige udtryk). Indholdet bestemmes af redaktionen.
Hvad er redaktørens rolle på 180grader?
OBO’en skriver 180graders ledere. Lederne kan, lige som alle andre artikler, stemmes frem på forsiden eller ud i glemslen. OBO’en udvælger de klummer og avisens egen-producerede artikler, som placeres prominent, og seperat fra den bruger-bestemte nyhedsstrøm, på 180graders forside.
Så svaret på Hedegaards “hvad er det, han redigerer…?”-spørgsmål er, at OBO’en redigerer store dele af 180grader.
Hvem er Rinso?
Rinso er en af 180graders 5.999 brugere. Han har endnu ikke afgivet en eneste stemme eller offentliggjort artikler, men han har skrevet et par one-liners i kommentatorsporet (i gennemsnit; en kommentar hver 2. dag siden profilens oprettelse).
Hvem er Katrine Winkel Holm?
Hun er Sapphos redaktør. Det er hendes opgave at udvælge passende indhold til “online magasinet”.
Hvor stod kommentaren om “jødekompagniet DF”?
Lars Hedegaard meddeler at kommentaren stod “på den plads, hvor Ole Birk Olesen stolt meddeler, at han er spidskandidat for Liberal Alliance foruden chefredaktør for 180Grader.” Men nej…
Kommentaren, som faldt tidligere på ugen, stod begravet i et kommentatorspor i forlængelse af en af 180graders mange artikler. OBO’en meddelte sit kandidatur i denne artikel fra september 2010. Det fremgår ikke af OBO’ens 180grader-profil, at han er kandidat for Liberal Alliance.
Således belært…
Således belært gentager vi lige det sidste afsnit af Lars Hedegaards kritik af Ole Birk Olesen:
"Jeg kan også udmærket forestille mig, hvad Ole Birk Olesen og...
Part 2
22. februar 2011 - William Jansen
I cuttede den sidste del fra min kommentar (sandsynligvis af tekniske årsager), så her kommer afslutningen på overstående:
Således belært…
Således belært gentager vi lige det sidste afsnit af Lars Hedegaards kritik af Ole Birk Olesen:
Jeg kan også udmærket forestille mig, hvad Ole Birk Olesen og hans ligesindede ville skrive, hvis eksempelvis chefredaktør Katrine Winkel Holm anbragte lignende smagfuldheder i Trykkefrihedsselskabets internettidsskrift Sappho.
SUK!
Still not rocket science after all these years…
Som jeg skrev i indledningen, så er et forsvar for ytringsfriheden fuldt forenlig med dyb uvidenhed. Lars Hedegaards forsvar for ytringsfriheden bliver ikke delegitimeret af, at han ikke ved hvorfor OBO’ens relation til Rinsos kommentarer er væsensforskellig fra Winkel Holms relation til Sapphos indhold. Men…
Menneskelig opmærksomhed er en begrænset ressurse. Hvis du ønsker at lige netop dit forsvar for ytringsfriheden skal tages alvorligt af en bredere forsamling, så lav din research.
…og nej; det tæller ikke som research, når man stiller spørgsmål til elementære sagsforhold midt i en kritisk klumme. "Hvad er det, han redigerer, når det åbenbart ikke er 180Grader?"
Svar til Peter Wang
22. februar 2011 - Lars Hedegaard
Min gamle ven og kammerat fra gymnasieårene på Horsens Statsskole har stillet det interessante spørgsmål, at hvis anti-semitisme er fordømmeligt, hvad er så "semitisme"?
Jeg er ikke sikker på, at mine analytiske evner rækker til at besvare spørgsmålet. men jeg skal prøve, så godt det går.
Allerførst er mit udgangspunkt ikke anti-semitisme, men det mere dækkende begreb jødehad. Begrebet anti-semitisme blev opfundet i Tyskland i 1873 for at give det ældgamle jødehad en "videnskabelig" indpakning, således at man bedre kunne lufte det.
Hvis man accepterer, at anti-semitisme vikarierer for jødehad, bliver det klart, at en afvisning af anti-semitismen ikke gør det nødvendigt at definere noget, som Peter Wang kalder "semitisme".
Det ville svare til, om man forlangte, at kritikere af heksebrændinger redegjorde for, hvad en heks er.
Så vi står tilbage med den opgave at definere, hvad en jøde er. Det er selvfølgelig nemt, når det gælder personer, der selv erklærer sig som jøder. Problemet er, at også mennesker, der ikke vil have med jødedommen som religion eller kulturel arv at gøre, eller som har et distant forhold til dem (ligesom mange danske folkekirkemedlemmer har til kristendommen), bliver betegnet som jøder og dermed gjort til genstand for jødehad.
Mit bedste svar er derfor, at det er jødehaderne, der i praksis bestemmer, hvem der er jøde. Det var jo også sådan, Hermann Göhring så på sagen: "Wer Jude ist, bestimme ich."
Det mest interessante spørgsmål er følgeligt: Hvad er det, der gør, at så mange mennesker op gennem historien har haft behov for at udpege en gruppe mennesker som genstand for deres had? Hvilken funktion har dette had tjent i deres eget liv og i samfundet?
Er 180grader en avis
22. februar 2011 - Katrine Winkel Holm
@William Jansen. På aviser er det sådan, at det overordnede ansvar også for periferie kommentarer i sidste ende er redaktørens. Bl.a. greb JP ind, da der i Nicolai Sennels blog stod ubehagelige ting om muslimer, som han i skyndingen selv havde overset. Det var ved Gud perifert, men førte alligevel til en kilometerlang artikel i Weekend-avisen. Så selv om de jødehadende kommentarer på 180grader er perifere, er de i sidste instans Ole Birks ansvar. Han kalder sig faktisk redaktør af 180grader. Men det burde han måske holde op med? I hvert undrer hans passivitet mig. Han har fået tilbudet om at skrive en replik, men takket nej.
I hvert undrer hans passivitet mig.
22. februar 2011 - William Jansen
KWH: I hvert undrer hans passivitet mig...
Hvad vil du have at OBO'en gør? Skal han nidkært overvåge, hvad hver eneste af de 5.999 brugere skriver derinde, også selvom det er to ikke særligt prominente kommentarer, som andre brugere hurtigt skyder ned?
Er det i din optik moralsk problematisk at OBO'en ansvarlig for, at have skabt en platform, hvor også Rinso kan komme til orde? (...og i øvrigt; blive lynhurtigt modsagt)
I virker desperate
22. februar 2011 - Mads M
I virker desperate.
Mener i virkeligt at det ville være en god ide for OBO and han dagligt skulle gennemgå de flere hundrede kommentarer for at slette nogen med racistisk indhold? Så kunne han jo samtidig slette alle de kommentarer der har støttet Lars i den sidste retsag. Jeg er sikker på at Politikken læsesere fandt mange af disse kommentarer racistiske.
Det er vist ikke det der normalt argumenteres for på disse kanter og det virker altså som om i har en anden agenda. Lars var måske lidt for hurtig så nu er det tid til damage control.
Lad dog barnet ....
22. februar 2011 - jan Schiermacher
OBO er en klaphat , og så er der vist ikke mere at sige til den &/&%¤%% og hans pladder liberale net-blog (for kald det lige en netavis igen)og manden er en ren ekspert udi disciplinen dobbeltmoral og hykleri !
Så lad dog barnet , det radikale segment (som lalleglad alliance i bund og grund er)har ALTID været på den forkerte side, og kostet Danmark dyrt.
Svar til Lars Hedegaard
25. februar 2011 - Peter Wang
Kære Lars!
Det er fint, at du forsøger at besvare mit spørgsmål. Men hvis du skal have succes med det, burde du nok begynde med at citere mig korrekt. Du citerer mit spørgsmål således:
” …hvis anti-semitisme er fordømmeligt, hvad er så "semitisme"?
Men det, jeg spurgte som, var noget helt andet, nemlig:
”… Hvis man anvender begrebet ’anti-semitisme, må man jo mene, at der findes noget, der med rette kan kaldes semistisme, og hvad er så det?”
Mit spørgsmål rummer slet og ret en opfordring til at arbejde med klare begreber. I den kamp, Trykkefrihedsselskabet fører, er dette ekstremt vigtigt, da organisationen ellers bliver fanget på det forkert ben; hvilket desværre allerede er sket et par gange.
Hvis man eksempelvis definerer ’semistisme’ eller ’jødedom’ ved religion alene (således som mindst én af blokkerne i denne diskurs gør), så må antisemitisme slet og ret betyde modstand eller modvilje mod jødisk religion. Og i så fald må anti-semitisme vel være en ligeså legitim attitude, som anti-islamisme eller anti-kristendom. Jeg må vel gå ud fra, at du, som kæmper for den absolutte religionsfrihed, ytringsfrihed samt retten til at håne spotte og latterliggøre, er enig i dette.
Men hvis man definerer ’semistisme’ ved etnicitet (som nogle også kalder ”race”) er situationen selvfølgelig en helt anden; i så fald er anti-semitisme en afsky¬vækkende attitude, hvis konsekvenser historien til fulde har dokumenteret.
Af disse to eksempler kan man nu drage den lære, at der åbenbart må findes mindst 2 væsensforskellige former for anti-semistisme – og utvivlsomt flere endnu – samt at nogle af dem er stuerene, mens andre er afskyelige. Jeg kunne sagtens finde flere eksempler.
Men lad mig slutte med et citat af en verdensberømt jøde og grundlægger af en politisk filosofi, som du – i hvert fald i visse faser af dit liv...
Svar til Lars Hedegaard
26. februar 2011 - Peter Wang
Fint, at I har bragt mit svar til Lars; men de sidste linier er desværre faldet med alvorligt meningstab til følge.
Her er de pågældende linier:
– har sympatiseret med. Han skrev i 1844 følgende (i dansk oversættelse af Villy Sørensen):
”Jødernes sociale frigørelse er samfundets frigørelse fra jødedommen.”
Men du mener måske også at Karl Marx var antisemit?
De bedste hilsener
Peter Wang