Det er 1. maj i Fælledparken. Fra talerstolen har Villy Søvndal prædiket om, at "solidaritet betyder, at vi kerer os om hinanden," da de kommer ud af det blå – lynhurtigt, beslutsomt og aggressivt.
Gruppen af seks-otte unge arabere. Mens to af dem holder den 25-årige jødes veninde fast, går resten løs på ham med slag og spark. "Hvis ikke jeg havde pareret nogle slag, kunne det være gået meget værre," siger han.
Mens de råbte "jødesvin" og "død over Israel", smadrede de hans solbriller, flåede hans bluse i stykker, slog og sparkede. Trods chokket fik han spurgt dem: "Hva' har I gang i, hvor er tolerancen?"
Bagefter forsvandt overfaldsmændene lige så hurtigt, som de var kommet efterladende den unge jøde med et flækket øjenbryn, hjernerystelse og blødende ud af næsen.
Ingen af de 100-150 personer, der overværede overfaldet, kom ham til undsætning.
Flere filmede optrinnet.
Gentagne overfald
Det gik også galt, da den overfaldne den 11. maj deltog i en støttedemonstration, som bl.a. Dansk Zionistforbund havde arrangeret foran Christiansborg.
"Efter demonstrationen blev jeg forfulgt over en kilometer af to araberdrenge, da vi gik ud af metroen. Når jeg stoppede op, stoppede de også op. De holdt en konstant afstand bag os. Til sidst lykkedes det os at løbe rundt om et hjørne og gemme os i en vens lejlighed."
Han har prøvet det før. Helt præcist en halv snes gange indenfor de seneste seks-syv år. Ved et lignende overfald på Dronning Louises Bro for nogle år siden mistede han fem tænder – sikkert fordi han gik med jødisk kalot.
Når han har vist sig på Nørrebro med et israelsk flag i reversen, er han adskillige gange blevet spyttet på.
Mit land
Hans veninde tør ikke længere følges med ham, hvis han bærer nogen som helst synlige tegn på, at han er jøde. "Hun er simpelthen for bange," siger han.
Trods de mange overfald nærer han stadig en vis respekt for det danske samfund, selvom den ikke omfatter venstrefløjens politikere:
"Det her er mit eget land. Jeg har alting på min side, lovgivningen, retssamfundet, alting – undtagen sikkerheden. Jeg er glad for, at jeg har så mange års erfaring i militæret, jeg er ikke bange. Jeg er blevet overfaldet siden jeg var 18. Der er jøder, der er bange, men som bliver meget glade over at se, at jeg ikke skjuler min identitet."
Trods sin jødiske oprindelse har han gået i almindelig folkeskole, været på efterskole, sejlet med Skoleskibet Danmark og arbejdet indenfor militæret i fire år. Der blev han alvorligt skadet og pådrog sig en diskusprolaps, som han siden er opereret for flere gange.
Han er sat sammen med skruer. Til tider har han svært ved at sove på grund af smerter i ryg og ben og han er nu under langvarig genoptræning.
Alligevel siger han, at det er bedre, at overfaldet i Fælledparken gik ud over ham end over en gammel dame, der ikke kan forsvare sig.
Kan en jøde være socialist?
Den 1. maj havde han medbragt et israelsk flag med, der hang over hans taske, ligesom han havde et lille jødisk emblem på blusen. "Kan man ikke være socialist, bare fordi man er jøde?" spørger han.
I Fælledsparken bemærkede han andre, der bar t-shirts med påskriften "Boykot Israel" og nogle, der viftede med palæstinensiske flag.
I dagens Danmark bliver det opfattet som en provokation at gå med kippa – den lille kalot, som en del jødiske mænd bærer.
Det samme gælder, hvis en jødisk kvinde bærer en davidsstjerne i en kæde om halsen. Ved den jødiske skole i København er der videoovervågning og hegn.
Åbenlyst jødehad
Hvordan reagerer det jødiske samfund på det åbenlyse og voldelige jødehad, der har vundet indpas i Danmark?
Den 25-årige jøde svarer, at det jødiske samfund er delt. Nogle ønsker ikke at reagere – ikke fordi man er bange for det, men fordi mange straks vil opfatte kritikken som "anti-muslimsk".
Tror du, du bor her om 25 år?
"Det gør jeg ikke. Det tør jeg ikke. Mine børn skal ikke vokse op i et samfund, hvor de ikke kan være de mennesker de er. Danmark er på vej til at blive et farligt land for jøder. Det er det jo allerede, som I kan høre. Ekstra Bladet ville lave et interview med mig med navn og foto, men det er for farligt. Grupper som Hizb ut-Tahrir fører kartoteker over danske jøder og sympatisører. Jeg fatter ikke, at den organisation stadig er lovlig."
Udbredt bekymring
Du kender mange jævnaldrende jøder. Hvad taler I om, hvordan stiller de sig?
"Alle er bekymrede. Jeg kender ikke en eneste, der ikke er bekymret. Vi diskuterer allermest hvilken profil, vi skal have. Skal vi være pacifistiske og lade os kue af hadet? Vi er jo ikke interesserede i kamp her i Danmark, vi vil bare leve i fred. Jeg mener ikke, at vi skal lade os kue. Jeg kan ikke acceptere det. Jeg banker panden mod mine egne folk, fordi jeg står fast på min holdning. Jeg står hårdnakket på min ret. Nogle af dem synes, jeg er ekstremist. I Danmark har man på en måde givet op, men kampen er først ved at blive slem nu. Jeg kan kun være den, jeg er."
Du tænker vel: "Hvor er jeg sikrest om ti år"?
"Helt klart. Det land, jeg vil føle mig mest sikker i, er Israel. Der vil jeg være omgivet af mennesker, jeg kan stole på. Kan jeg stole på, at min nabo ville gemme mig af vejen, hvis vi – Gud forbyde det – skulle få et nyt Holocaust? Kan jeg stole på, at politiet ikke henter mig?"
Har du overvejet at engagere dig politisk?
"Ja, men jeg er ikke sikker på, at jeg ville kunne styre mit temperament. Jeg er simpelthen så vred. Men hvis ikke der er andre, der gør det ..."
Kommentarer
I chok !
04. juni 2012 - B.Jensen
Jeg er chokeret - både over det "optrin" du beskriver - men lige så meget over de mennesker, der ikke kom dig til hjælp! Var der ikke politi til stede ?
En gammel kone.
hvor slapt
04. juni 2012 - J G Hansen
Det er fandme sørgeligt så slapt et folkefærd Danskerne efterhånden er blevet hvor er ånden fra de danske frihedskæmpere. Der er noget der heder kampsport evt. Krav maga som er opfundet af de jødiske elitetropper hvis bare et par af de folk der var til stede kunde lidt af det det ville være nok til at klapse sådan en flok feje araberdengser.
Shape up DK
Folkeafstemning
04. juni 2012 - Ida Norrild , sajdet.dk
Hvordan ville sådan en mon falde ud, hvis valget stod mellem vores jøder og fremmede arabere med muslimsk indstilling?
Ville vi kunne være tilfredse med og lidt stolte af Danmark én gang til?
Et fremmed flag
04. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Dette overfald må fordømmes, ingen tvivl om det. Det gælder også de politikere, som står for importen af diverse afskum til dette land. Og nej, dem ville jeg ikke stole på, hvis jeg var dig.
Men hvorfor vifte med et andet lands flag på tasken, når man er dansk statsborger og bor i Danmark? Der er en mislyd i det forhold, som virker stærkt provokerende på mig som dansker. Jeg ville bestemt heller ikke synes om, at en tysker eller andet, som lejede sommerhus i Danmark, begyndte at flage med det tyske flag.
Og så tales der her om "mine egne folk", som altså ikke er mig Bitten eller min nabo, kan jeg forstå. Her er for mig at se også noget, der halter.
Jeg synes, du skulle gå ind i fællesskabet med os andre, være dansker og kæmpe for vores land, Danmark, og der er ved Gud nok at se til. Ellers bør du vælge.
Re: Et fremmed flag
04. juni 2012 - Claus D.
Bitten-Kirsti,
> Men hvorfor vifte med et andet lands flag på tasken, når man er dansk statsborger og bor i Danmark?
Godt spørgsmål! Læste du artiklen? I parken var der masser af andre "danske" (ex-statsløse) unge, der viftede med palæstinænsiske flag. Altså: adskillige "danskere" flagrer med palæstinænsiske flag og bruger 1. maj-samlingen som en talerstol og demonstrationslejlighed. Men ind træder én dansk jøde med et lillebitte flag i reversen. Han får naturligvis et brutalt og nådesløst lag tæsk, stort set mordfordsøg - og ingen gør noget.
Men din reaktion... din reaktion er nu, at stille spørgsmål ved, om jøden burde have vist sig med et jødisk flag dernede. Det var med andre ord jøden, der provokerede.
Ovenstående siger ALT om, hvor vi er nået til her i Danmark hvad angår berøringsangsten og hvor pervers muslim-sympatien er blevet.
Bliv ikke en del af problemet Bitten
04. juni 2012 - Michael Jensen
Det nuværende israelske flag eksisterede mange år før Israel blev genoprettet. Som et symbol på et folk. Ville det også være forkert at have et Vendelbrog på sin taske i Danmark? At være stolt af sin herkomst, er ikke det samme som ikke at være stolt af sit land.
Jeg er stolt af det jyske folks fortid og selvstændighed og stolt af at være jysk, men jeg er også stolt af at være dansker.
"Mine egne folk" kan en jyde eller fynbo bosiddende i København også sige. Er det også forkert?
islam fri zone
04. juni 2012 - Preben M.Jacobsen
Kick islam out of Denmark, hold Danmark ren.
Overtro/religion skal forbydes i offentligheden.
04. juni 2012 - Karsten Larsen
Muslimers livssyn er fra oldtiden, og det er voldsomt forstokket. Deres gud kalder de Allah. Han er uomtvistelig k r i g s g u d. Krigsguder er farlige. Muslimsk overtro/tro på højere magter er ikke sekulariseret, opdelt i 'religion' og i politik, som hos moderne mennesker. Allah-krigsguden følger derfor de unge muslimske mænd i Fælledparken. De er opdraget som 'krigere', bliver let hidsige og parat til at slås. Allah hader alle mennesker, der ikke vil underkaste sig ham - Jøder især. Muslimer indoktrineres fra små med en tåget overtros-verden, hvor overtro-og-livssyn fortsat er en sammenblanding af politik og overtro, som det var i oldtiden - en yderst sprængfarlig cocktail. De unge mænds handlinger styres af deres livsssyn, som er "politisk-overtro". I løbet af den sidste generation er vores danske (kristne) unge desværre blevet påtvunget at skulle være muslim-tolerante (fordi islam er løget til "bare" at være en religion). Vores 'forførte' unge er derfor indifferente overfor den muslimske besættelse af Danmark - og er blevet tvunget til at være muslim-venlige.
Jøder styres også af overtros-politik. (Jøder har ret til Israel, fordi det står i en gammel bog! -Vorherrebevares!)
Der er i begge tilfælde tale om arabiske folkeslag, gamle ørken-stammer der har været i strid siden oldtiden i Mellemøsten.Og frænde er altid frænde værst! Muslimer er kede af, Hitler ikke gjorde sit arbejde med jøde-udryddelsen færdig. Folkedrab indgår i muslimernes 'religion!!!Muslimer har jøde-vitser. Men det har kristne også. I min barndom blev jeg spurgt: Hvad vil du helst, - jøde en bolle eller bolle en jøde?
Gamle folkeslag, der knyttes sammen på grund af overtro og render rundt med ideen om, at netop de er Guds - Jahves eller Allahs udvalgt....er farlige eller i det mindste voldsomt irriterende! I forbifarten må nævnes, at i 'Guds eget land' (USA)giver overtro/tro på højere magter også skøre udslag. Her mærkes også tendensen til, man føler sig hævet over alle andre kulturer.
-
Forbyd i demokratiets navn dog muslimer og andre religiøse tosser at rende rundt i det offentlige rum med symboler for deres overtro/tro på højere magter. Religions-tosser er dem, der lader sig styre af deres overtro, fortrinsvis ny-dansker.
Vi gider ikke se på mennesker, som absolut skal bære deres overtro udenpå tøjet. Demokratiet kan ikke bære non-sekulariserede fundamentalistisk overtro. Forbyd de dumme og provokerende muslimske kvinde-tørklæder. Frankrig har allerede forbudt religiøs påklædning i skolerne. Forbyd de jødiske kalotter og al anden religiøs fastelavns-udklædning.
Det er ren provokation, når forskellige sekter og især oldtids-religioner hævder, de er pålagt at skulle rende rundt i bestemt tøj eller vifte med symboler for deres overtro.
Tro og overtro på højere magter et noget rigtigt lort og uforenelig med demokrati. Værst er det med de ikke-vestlige og non-sekulariserede overtroer.
I den Vestlige kultur vil vi have lov at leve i sekulariserede og civiliserede samfund. Pak jeres religions-overtros-udstyr væk. Vi gidet slet ikke jeres oldtids-ovetro.
Vi lever og skal leve sammen i d e m o k r a t i, hvor hver borger kan have lige så dum overtro, det være vil. Fri os for dem, der render rundt og vil provokere med deres overtro/tro på højere magter. Demokratiet er vores allesammens. Overtroen er din egen. (Din egen form for naiv dumhed). Den har vi absolut ikke længere fælles!
Det er nødvendigt, der bliver slået hårdt ned på religions-provokation i enhver form. Kirkerne, synagogerne, moskeerne - skal ikke have lov at prædike hvad som helst - slet ikke politik. (Hvad muslimer gør helt uhæmmet). Hvordan stopper vi....især imamernes politiske krigs-prædikener?
I et demokrati er alle borgere. Kun politik betyder noget. Al overtro og al anden(dum gammel) religion kan dyrkes privat. I kirke, synagoge, moske kan man gå i folkedragt eller lege fastelavn så meget det skal være for at tækkes sin gud, sin højere magt, men lad for guds skyld.....øh....for demokratiets skyld være med at optræde med dum arabisk, jødisk eller for den sags skyld, kristen påklædning eller med symbolske overtros-atributter, der kan bringe de andres pis i kog, som man siger nu.
Al overtro, tro på højere magter, skal smides ud af vores demokrati, vores stat. Filosofisk livssyn, overtro eller ej, hører hjemme i privat-sfæren ellers kan demokratiet ikke overleve.
De tavse medier
04. juni 2012 - J.Hansen
Jeg er chokeret over de danske mediers totale tavshed! Skræmmende sådan at kigge den anden vej!
Et fremtidsscenarie
04. juni 2012 - Axel Artke
Rabiate muslimer følger koranens ord ("Slå jøden ihjel, hvor du finder ham") og er derfor i egen optik skyldfri. Stadig iflg. koranen udgør de Jordens rette herskerfolk og har dermed lov til at besætte Danmark (og Europa). Begyndelsen er gjort med Judenfrei bydele.
Danskerne er stækket af konventionstro politikere og jurister, som forfølger dem, hvis de udtrykker sig klart om de overgreb, som "herrefolket" begår. Så kommer § 266b i sving. Danskerne skal kues til at elske menneskerettighederne, selv om disse rettigheder ikke gælder dem selv.
Det er længe siden, at venstreorienterede betragtede Israel som en socialistisk rollemodel. Det var den gang, lille Israel var David imod de omgivende arabiske staters Goliath. Lige siden David viste sig i stand til at banke Goliath, har korrekt venstreorientering bestået i at ynke palaraberne og fordømme Israel. Hvilket ikke falder dem svært, eftersom USA (naturligvis) støtter det eneste demokrati i Mellemøsten.
Der må forudses følgende scenarie: Den vold, der udgår fra ghettoerne (ikke blot i Danmark, men i hele Europa) fører til aktiv modstand fra de oprindelige (etniske) befolkninger. Modstanden bliver i første omgang nedkæmpet af ordensmagten, men videreføres derpå i en guerrillakrig, som får alt, hvad der hedder et trygt velfærdssamfund til at være fortid. Kampen vil først være slut, når antallet af islamtro muslimer er decimeret til under 1 % af den samlede befolkning.
Davidsstjerne
04. juni 2012 - Merete Bøye
Jamen jeg vil straks bestille en davidsstjerne til at gå med om halsen. Og vil hermed opfordre alle andre til at gøre det samme.
Intet nyt -desværre-
04. juni 2012 - Michael Unna
Ikke noget nyt desværre, og med den afstumpede diplomatiske fejhed (vi har jo oplevet det før, ligesom i malmø, ligesom dengang pressen valgte at vise og dække en omgang perlesnak end de heilene hilsner palestinænsere udøvede på KBH rådhusplads imod en jødiske demonstration. Med Den diplomatiske fejhed, som især også hersker på Venstrefløjen, som jo åbenbart hellere vil se en jøde blive banket, end at blive kaldt racist af en muhammedaner (hvor selvmodsigende pardoksalt det end kan forekomme), så har Champerlains ånd overlevet i bedste velgående. Jeg mindes Winston churchill for den hædersmand han var. Hjertelig Tak til SIAD for Deres indsats.(og trykkefrihedsselskabet).
uanset flag på dansk jord
04. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Claus D.
Nu var det altså et fremmed flag, der blev viftet med, hvilket jeg ikke mener hører til på dansk jord. At det lige var det israelske flag, der her blev viftet med, gør ingen forskel for mig i denne forbindelse.Det mener jeg at have gjort klart nok.
Og til Michael Jensen
Nu er der tale om en fremmed nations flag. Og med med udtrykket "mine folk" refereres der ikke til en lokal befolkning, men til et folk, nemlig det jødiske folk, hvis problemer med araberne, episoden jo handler om.
Og nej, jeg har absolut ingen problemer med jøderne i Danmark!
Min uforbeholdne støtte
04. juni 2012 - Tariku Hussein
Fejt og foragteligt overfald! Selvfølgelig kan man være jøde og socialist ligesom Golda Meir og David Ben Gurion var. Min uforbeholdne støtte til alle, der vil dyrke deres jødiske identitet, ligesom jeg dyrker min egen som muslim.
Der er desværre nogle udvidende og/eller hadefulde personer, der skyder skylden for palæstinensernes liv i landflygtighed og under besættelse på jødisk identitet. De to ting har intet med hinanden at gøre. Palæstinensernes har masser af gode kampfæller, der er jøder. Jødisk historie er en kilde til inspiration for alle undertrykte folkeslag i verden, der kæmper for etnisk lighed, også for palæstinenserne. I solidaritetsbevægelsen med Palæstina deler 99% denne opfattelse med mig. Ønsker kun tryghed og venskab til mine jødiske brødre. Tak.
@ Bitten
04. juni 2012 - Michael Jensen
"Nu var det altså et fremmed flag, der blev viftet med, hvilket jeg ikke mener hører til på dansk jord"
-Men et flag der repræsenterede noget andet, før det blev til et lands flag.
"Og med med udtrykket "mine folk" refereres der ikke til en lokal befolkning, men til et folk, nemlig det jødiske folk"
-Er jyder ikke et folk? Den vil ikke holde i den historiske ret.
Jeg vil ikke være efter dig, og tror ikke på at du har et problem med danske jøder, men jeg bliver nødt til at tale, når noget er ved at overtræde en grænse for hvad Danmark står for.
Indvandrere
05. juni 2012 - Charlotta
Det der skete i Fælledparken undrer mig ikke. Danmark er et så frit land, at muslimerne har den bedste mulighed for at sprede sig med sine "hellige" meninger og ingen tør sige fra! Gør man det, bliver man udråbt som racist (og er måske også i livsfare)! Deres mission er at overtage det hele, og de er godt på vej i Danmark. Gud nåde os, når det sker!
Intet problem med det israelske flag
05. juni 2012 - Tariku Hussein
Hvad er problemet med det israelske flag? Intet! Den jødiske identitet elsker vi muslimer (99% af os) højt! Der er heller ikke noget problem med jødisk indvandring til Palæstina, hvis jøder vil ankomme som gode medborgere. Men der er et problem, når helt uskyldige palæstinensere - ja, helt almindelige mennesker, der ikke selv har bestemt, at de ville være palæstinensere - og som udelukkende fordi de ikke er jøder, systematisk fratages deres jord, bevægelsesfrihed og borgerrettigheder i deres eget land. Det er en overtrædelse af menneskerettighederne, som alle gode muslimer, kristne, jøder og andre bør afsky. Jeg ved godt, der er mange her, der synes, man selv er ude om det, hvis man er palæstinenser, for så er man "en af dem", men vi må aldrig glemme, at folk først og fremmest er dem selv, og vi skal ikke sætte hinanden i bås for at retfordiggøre angreb mod hinanden, det ved forfulgte jøder jo alt om, ikke? Shalom og Salaam, venner.
Jeg synes vi skal flage! Israelsk flag, Amerikansk flag, Dannebrog, Union Jack etc.
05. juni 2012 - Pedram Kazemi-Esfarjani
Jeg sympatiserer med Danske joeder ligesaa meget som jeg sympatiserer med Israel, USA, Storbritannien, fordi jeg som sekulaer liberal saakaldt nyDansker, flygtning fra Iran (1986, ankomst til Danmark 1987), ved hvad det kunne indebaere, hvis vi mister vores liberale demokratier, hvor argumenter, kunst, debat og retssager skulle gives os plads til at lufte vores politiske og andre uenigheder. Det er klart, at den Danske stat, men ogsaa aktiv solidaritet mellem alle medborgere i Danmark skulle forebygge og i noedstilfaelde medfoere indgriben og evt. borgerlig civil arrestering af individer som overfalder uskyldige personer, der debatterer med omgivende samfund via symboler som flag eller blot oenkser at lufte deres legitime identitet mens de gaar til meoder og aabne offentlige arealer som Faelledparken. Jeg havde Dannebrog, Union Jack of den Amerikanske flag med mig til enhver tid under Roskilde Festival 2010, og 4. Juli viftede jeg med glaede den Amerikanske flag til de mange sange fra flere Amerikanske bands, der var inviteret til netop denne store dag, USA's Independence Day. Jeg var den eneste, der flagede med Amerikansk flag og derfor var der mange, der enteusiastisk tog billeder og desuden et par, der var dybt beroert af synet, en var nok sympatisoer med Palestina, da han havde Arafat-halstoerklaede. Jeg var heldigere og blev altsaa ikke overfladet den dag, tvaertimod. Men selvom jeg skulle vaere blevet det, ville jeg goere alt lovligt inkl. self-forsvar, for at haandhaeve min ret til at flage det Amerikanske flag den 4. Juli i Danmark, mens folk som Prins sang paa scenen i Roskilde. Naeste gang lover jeg at tage og flage med Israelsk flag ogsaa :)
Anne Marie Buch
05. juni 2012 - Det sker igen..
Hvis jeg var joede ville jeg forlade Europa med det samme. Jeg beklager at europaerne endnu engang tillader joedehadet at trives. denne gang importeret, en resulatet er det samme.
Vi støtter jer jøder
05. juni 2012 - jens løhde nielsen
min mormor fortalte hvordan vi i familien hjalp jøder fra danmark til sverige
Idag er det så muslimerne der er kommet til danmark og laver skidt ligesom nasityskland
Bare rolig en dag vender skuden for disse fanatiske muslimer
Al støtte for jøderne i hele verden
Stakkels Danmark
05. juni 2012 - Per Hansen
En meget trist historie,sørgeligt med den øpførsel her i Danmark de burde straffes.Her tør vi ikke sige noget så er vi racister osv skoler ingen frikadeller jul osv men vi skal vel snart have en ramadan så vi kan leve på deres måde og lære det.
Stakkels Danmark
05. juni 2012 - Per Hansen
En meget trist historie,sørgeligt med den øpførsel her i Danmark de burde straffes.Her tør vi ikke sige noget så er vi racister osv skoler ingen frikadeller jul osv men vi skal vel snart have en ramadan så vi kan leve på deres måde og lære det.
alt er ikke ét fedt
05. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Michael Jensen
Nej, jyder er en del af det danske folk, og endnu - så længe det får lov til at vare - har vi et land og et flag. Muligt det ikke betyder noget for dig, men for mig betyder det rødder, min personlige historie og 1000 andre ting, ja alt, og alt er ikke ét fedt. Her skiller vandene i Danmark, og uanset hvor meget vi råber, når vi aldrig hinanden.
Et fremmed flag
05. juni 2012 - Henrik Ertner Rasmussen
Der blev spurgt hvorfor den overfaldne ikke kæmper for Danmark - det viser vist med al ønskelig tydelighed hvor selektivt nogle mennesker læser! Der står jo netop at den overfaldne i fire år har arbejdet i det danske militær, hvilket kostede ham noget af førligheden, og at han har sejlet med skoleskibet Danmark. Hvor meget mere skal man gøre for at vise sit danske sindelag og kæmpe for Danmark? Man kan sagtens være solidarisk med sit eget lands folk og samtidig vise solidaritet med andre landes folk, og med folk der er undertrykt, men kæmper for at få deres egen stat.
ikke bøje nakken
05. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Anne Marie Buch
Hvis jeg var jøde, vil jeg IKKE forlade Europa. Nej, hvorfor bøje nakken og give op? Vi skal da stå sammen og forsvare det, vi har. Det er nu, europæerne skal sætte hælene i over for deres politikere, før det igen går galt.
at holde skæg fra snot
05. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Henrik Erther
Hold da ferie for en drejning mine kommentarer om det danske flag har fået. Lad os nu holde skæg fra snot. Jeg satte desværre lavinen i gang med min kommentar til flagning med andre nationale flag i Danmark. Det må til en vis grad være en smagssag, men sådan er min altså.
Og når jeg opfordrer til sammenhold, er det da ikke det samme som at sætte mandens fortid i miskredit.
Opblomstring af ny antisemitisme
05. juni 2012 - Benjamin Nørgaard
Sjovt at ingen ser den unægtelige parallel til WWII's antisemitisme orienterede politik.
Det er jødernes skyld
05. juni 2012 - Marcus
Ligesom tyskerne aldrig vil tilgive jøderne Holocaust, vil araberne( og andre muhammedaner) ikke tilgive dem, at Staten Israel er velfingerende.
Vis dog lidt forståelse for muhammedanernes svære situation.
Hovsa
05. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Jøsses Marcus
"Ligesom tyskerne aldrig vil tilgive jøderne Holocaust .."
Hoooost hak sprut og grynt ...
Ja undskyld, men jeg fik kaffen galt i halsen. Du fik vist da byttet lidt om på ordene, ik?
Nu tror jeg, jeg vil gå til Grundlovsmøde i Søndermarken og ønsker jer en velsignet dag.
Ja, bare vi ikke får en Anders B.B.
05. juni 2012 - Kirsten Iskov
Til " Vore Jøder ", og os selv i DK.
De unge der`lider her i DK bør ha`en reel hjælp fra hele befolkningen.
Ved gaderøverrier der bliver flere og mere af på Nørrebro er mere end sørgeligt. Det er rigtig meget uhyggeligt.
Hvor er vore helt almindelige forsamlingsfrihed og helt almindelige " kommen hinanden ved " henne i dag.Og vore GODE RETFÆRDIGE Polittikkere henne, sover de med ÅBNE ØJNE midt om dagen.
Især, når sådan en Udenrigsminister som Villy Søvndal( der jo helt klart er antisemit)helt frit og uden MODSTAND / IMOD - TALESÆTTELSE af hans fremturen op imod så et demokratisk land som Israel jo er.
Han er HELT KLART for Araberne, ligsom de fleste på venstrefløjen jo er det.Han prædiker jo VOLD iomd Israel / Jøderne,der`jo er den svage part i dette forhold.De ønsker jo FRED for næsten enhver pris.
At vort samfunds øverste Elite og journalister også er det, er først nu for alvor ved, at gå op for mig.
Især da jeg tog mig tid til at høre på Anders B.B.forsvarstale i går om hans vidende om " Indvandre Arabernes unge mænds" hærgen i Norge. Hvor de IKKE går tilbage for, at HÅNE-SPYTTE-UDØVELSE AF GROV VOLD og VOLDTÆGTmog Norges helt unge teenage kvinder.HELT UDEN NOGEN GRUND.
Alle disse FREMMEDE ( både deres forældre og børnene )er så fulde af HAD til vor Vestlige verden, og det går så voldeligt ud over vore egne unge ( også den unge Jøde, du må jo heller ikke være en kristen eller Homo ifølge deres FREDFYLDT RELIGION ).
DE OVERFØRER DERES KRIGE ( Jiihat)FRA MELLEMØSTEN her til os i vor OPLYSTE og FRIHEDSELSKENDE Nordiske lande.
De er HELLIGE KRIGER, der en skønne dag vil bruge vore egne våben imod os. Det gør de jo allerede.
Vi har lige nu dømt 4 af disse terrorister her i DK heldigvis FØR DERES UHYGGELIGE angreb på JP, også imod vort kære Kongehus.
Tænk, hvis de IKKE var blevet forhindret i deres uhyggelige UDÅD( ingen journalister SKAMMER DEM UD, eller ER RYSTEN i bund og grund, de skriver ikke op imod denne ONDSKAB. Er de også BANGE / FEJE)?
En skønne dag har vi så også " En ung Anderes B.B." der`må tage sagen i deres egen hånd. Også i DK og i Sverige, hvor de også husserer.
VI KAN BARE IKKE LADE SÅDAN EN IDIOTI PASSERE OS I VORT LAND I DAG.
Vi må reagere op imod denne ONDSKAB med alle de demokratiske midler vi har til vor rådighed, og mere til.Det er uanstændigt at de i det hele taget bor her i vore Nationer. De kom jo friviligt her til. K.Iskov.
Udvalgt til at blive myrdet!
05. juni 2012 - aase dunker
Når der er skrevet og sagt: Det jødiske folk er udvalgt! Så tror jeg, det er på følgende måde:
Så længe vi mennesker slår jøder ihjel, fordi de er jøder (historien viser mere end rigeligt vore grusomheder) så længe er drabene tegn på, at vi ikke er kommet ret langt i vore ønsker og virkeliggørelse af at skabe FRED på jorden.
De udvalgte, blive målestokken for vor egen åndelige ståsted.
Så længe nogen nærer ønsker om at fjerne jøder fra jorden, som jo visse mennesker, der har islam, som højeste religion jo ønsker, viser det også kun, hvor langt fra de er, til at stræbe efter FRED PÅ JORDEN.
Der er andre befolkninger med anden religion end islam, som også ønsker jøden fjernet fra jordens overflade. Og der er mange UDEN nogen religion, der ønsker det samme! En ideologi er rigelig nok brændstof.
Det er måske en "hjemmelavet" tanke om det at være udvalgt! Jøden! Ja! Udvalgt til at blive myrdet! Hvert mord på jøden, viser morderen tilbagestående væsen.
Den dag ingen jøde ønskes myrdet eller myrdes. Så er vi kommet et stykke på vej mod virkelig, holdbar civilisation.
Forinden er der for meget KEJSERENS NYE KLÆDER over
os alle.
UDVALGT TIL AT BLIVE HADET ER JØDERNE.
Har det ikke også noget med os at gøre?
Et kig ind i vore hjerter bliver så ikke noget smukt syn.
Fred! og et NYT JERUSALEM betyder vel at vi og alle andre har givet afkald på HADET.
Men indtil videre, så er HADET der. Hvilken uhyggelig drivkraft!
Der er lang vej til:
DET NYE JERUSALEM
der vil begrave alle folkeslags had. Og for første gang i historien ville der kunne opfyldes et bud, der hedder: "Du må ikke slå ihjel!"
Indtil videre må vi nok nøjes med salmen:
FRED OVER JORDEN.
God rejse for alle folkeslag.
@Bitten
05. juni 2012 - Michael Jensen
"Nej, jyder er en del af det danske folk, og endnu - så længe det får lov til at vare - har vi et land og et flag. Muligt det ikke betyder noget for dig, men for mig betyder det rødder, min personlige historie og 1000 andre ting"
-Ja, selvfølgelig er jyder en del af det danske folk. Jeg har heller ikke påstået andet. Men historisk set er jyder også et folk for sig selv, der har hjemme på den jyske halvø (fra Grenen til Elben). Det kan der ganske enkelt ikke argumenteres imod. Danmark har ikke altid været samlet.
Og hold da lige op med at pådutte mig holdninger jeg ikke har givet udtryk for. Jeg har klart og tydeligt sagt det modsatte af hvad du insinuerer.
Lad os lige holde debatten på et fornuftigt plan.
Jylland for jøderne
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
Giv Jylland til jøderne og land palæstinenserne få Palæstina tilbage.
Carsten Halvorsens debatniveau!
05. juni 2012 - Eyvind Dk
@ Carsten Halvorsen
"Giv Jylland til jøderne og land palæstinenserne få Palæstina tilbage."
Det var dog den barnligste bemærkning jeg har set længe.
Det er muligt at du har et afgrundsdybt had til din egen nationalitet, folk og kultur, og har malet dig selv op i en krog, du ikke har rygrad til at komme ud af, MEN hvorfor genere andre med dit infantile debatniveau?
Må jeg anbefale dig at lave en billedsøgning på GOOGLE: >Gaza AND Hamas AND nazi OR heil<
Så ka' vi ta' den derfra!
(Hvis du altså er i stand til at debattere på et lødigt niveau)
Isreal kan ikke opgive deres grænser
05. juni 2012 - Benjamin Nørgaard
Se den her film og prøv at forstå hvorfor isreal ikke bare kan opgive palæstina. http://www.youtube.com/watch?v=k2hZ6SlSqq0
Hvorfor ikke Jylland?
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Eyvind Dk
Jeg forstår ikke, hvad du mener med debatniveau, og jeg er storforbruger af dansk kultur.
Men det er vel rimeligt at påpege, at Jylland har samme størrelse som Israel, så jøderne kunne vel lige så godt have fået Jylland i stedet for 53% af Palæstina.
Specielt da, når jyderne nu er så glade for jøderne.
Klovnen Halvorsen
05. juni 2012 - Michael Jensen
Igen er du så sjov, så sjov Halvorsen. Og som sædvanlig fifler du med procenterne. Men det har vi jo før konstateret.
Og hvem er "palæstinenserne" egentlig? Og hvad er det de skal have "tilbage"? Da sidste rest af landskabet Palæstina blev delt af FN, talte man om en jødisk og en arabisk del. Forklar venligst, hvorfor man ikke talte om "palæstinenserne".
Hvorfor Halvorsen og palæstinenserne ikke forstår!
05. juni 2012 - Eyvind Dk
@ Carsten Halvorsen
Du fortsætter dit lave debatniveau med vrøvl om palæstinensere og Jylland.
Har du overvejet betydningen af alle de krige araberne har startet mod Israel?
Hvad skete der da Ægypten garanterede fred med Israel?
Har du overvejet hvad der var sket, hvis palæstinenserne havde givet jøderne en tilsvarende garanti for MANGE årtier siden?
Hvis ens mål er den andens død, så er det ikke nemt at forhandle!!!
Hvis palæstinenserne nedlagde våbene ville de få fred imorgen!
Hvis Israel nedlagde våbene ville de blive udslettet imorgen!
Tyg på den!!!
En sørgelig, sørgelig historie
05. juni 2012 - Benny kurt andersen
Beretningen er sørgelig og frygtelig, og bekræfter kun, hvor rigtigt det er, at jeg har boykottet varer fra muslimske lande siden muslimernes dårlige opførsel over for Danmark og danske interesser under Muhammed-krisen. Omvendt har jeg med glæde købt varer fra Israel. Jeg kan anbefale de økologiske dadler, som få butikskæder fører. Hvis angrebet var gået den anden vej, altså fra kristen eller jødisk hold mod en muslim, skulle vi nok have hørt om det i den almindelige presse.
Jøder kan lettere integreres i Jylland
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Eyvind Dk
Krigene og konflikten om Palæstina opstod jo, fordi jøderne tog palæstinensernes land.
Hvis jøderne i stedet havde fået Jylland, var det jo nok gået noget fredeligere til. Kulturforskellen mellem jyder og jøder er som bekendt langt mindre end mellem jøder og muslimer.
Jøder til Jylland
05. juni 2012 - Marcus
Giver vi Jylland til jøderne, ville det hurtigt blive verdens rigeste land. Det vil københavnerne og resten af Kongeriget aldrig tillade. Det er jo trods alt Danmark
Jo, selvfølgelig
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Marcus
Hader du Danmark og danskerne? Selvfølgelig vil vi tillade det.
Araberne ligger som de har redt!
05. juni 2012 - Eyvind Dk
@ Carsten Halvorsen
Araberne startede en krig mod jøderne for at udrydde dem.
Det område som jøderne erklærede selvstændigt, var et britisk protektorat og var ikke noget "LAND".
Jøderne tillod araberne at blive - det modsatte ville araberne ALDRIG ha' gjort!
Arabiske ledere opfordrede deres folk til at flygte!
Araberne ligger som de har redt!
Siden har araberne gang på gang på gang startet krig mod Israel p.g.a. af deres helt igennem hadske og fascistoide religion, der forlanger verdensherredømme og ALLE andre som undermennesker.
Så jeg gentager: Araberne ligger som de har redt!
Den dag de troværdigt kan garantere for jødernes sikkerhed får de fred!
Fik du set når palæstinensiske HAMAS heiler?
Vil du have flere links til arabiske nederdrægtigheder?
At støtte HAMAS og andre militante og fascistoide bevægelser, svarer til at støtte Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot osv.
Plads til 20 % jyder
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Eyvind Dk
Er Jylland måske heller ikke noget land..?
Hvis muslimerne er så vrede på jøderne, fordi de tog palæstinensernes land, så var det da også langt bedre, at de fik jydernes land. I virkeligheden ville de blot behøve 53% af Jylland for at oprette en jødisk stat med et flertal på 80 % jøder. De resterende 20 % kan fortsat være jyder for Vorherre.
Det er da flot.
Farvel og tak Halvorsen!
05. juni 2012 - Eyvind Dk
@ Carsten Halvorsen
Nå, du ville ikke debattere lødigt. SUK!
Men Hr. Halvorsen; skal vi ikke starte med at give din bolig til en stakkels palæstinenser?
Rettelse
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
Undskyld. Jeg huskede forkert. Det er 57 % af Jylland, som jøderne skal have. Plus 1 % til Århus, som skal være mandatområde under FN. De resterende 42% kan jyderne få råderet over, men vi går selvfølgelig ud fra, at jøderne kan oprette bosættelsen i disse områder også. Det vil de besindige jyder selvfølgelig acceptere.
Kære Carsten Halvalvorsen
05. juni 2012 - Markus
Don`t be stupid
Be a smarty
Come and join
The Allah Party
Så skal du nok komme langt.
Sandt nok
05. juni 2012 - Marcus
Ja, langt ud at skide.
Araber fortæller hvorfor de flygtede!
05. juni 2012 - Eyvind Dk
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1THQ94yF1Ng
Almen viden
05. juni 2012 - Carsten Halvorsen
Ja, hvorfor skulle de palæstinensiske arabere dog flygte fra deres hjem i 1948. Jøderne gjorde dem jo ikke noget. Det ved alle.
Tak til jøder og Danmark
05. juni 2012 - Marcus
Takket være jøderne, er der en masse filistiner, som kalder sig palæstinenser i Danmark. Guderne og Muhammed må vide, om de er taknemmelige.
at ingorere fakta og andre Halvorsen dyder
05. juni 2012 - Michael Jensen
Jeg mangler stadigvæk et svar på mit spørgsmål til Halvorsen.
Jeg tager tavsheden som det svar jeg også forventede.
Halvorsen siger: "Er Jylland måske heller ikke noget land..?"
Nej. Det er det ikke. Jylland er en del af Danmark og Tyskland.
Hvilket land er det præcis du mener landskabet Palæstina var en del af, før det jødiske folk fik under 15% af det historiske Palæstina-område?
Tyskernes manglende tilgivelse
05. juni 2012 - Hagar Kennemo
Til Bitten-Kirsti, dit svar til Marcus.
Der mangler lidt i din dannelse. At jøderne nok aldrig vil tilgive tyskerne Holocaust, er vel temmelig naturligt. Men det andre er faktisk også rigtig. Det er en tysker med god evne til selvkritik, der har formuleret det. Det skal forstås sådan: 1) tyskerne hadede jøderne, 2) de gjorde hvad de kunne for at blive af med dem, 3) tyskerne blev besejrede av vestmagterne, 4) disse åbnede KZ-lejrene og verden så med gru, hvad tyskerne har været i stand til, 6) tyskerne tæanker: "Nå, så nu mener de altså, at vi skal gå rundt og skamme os for resten af livet! Forbannede jøder!!!"
mere om Jylland
06. juni 2012 - Bitten-Kirsti Nielsen
Hagar K
ref. pkt. 6: Jeg skal ikke kunne sige, om det var den gængse opfattelse hos tyskerne, men jeg ved, at de var bitre og forbandede på de allierede, da de sad på deres rygende ruiner, og at den holdning endnu er at finde.
I øvrigt finder jeg det beundringsværdigt at opleve, hvordan den yngre generation af tyskere arbejder på at slå bro til deres dystre fortid bl.a. med deres fremragende film men også meget andet. Det er så modigt og flot.
----------
Og så til Jylland:
Jamen hvad skulle jøderne dog i Jylland? Så vidt jeg ved, var det diverse germanske stammer, der som de første opdyrkede den jyske tundra, da isen havde trukket sig, og siden boltrede sig som vikinger. En herlig historie. Man bliver jo i godt humør.
Når det er sagt, tror jeg, vi skal passe på med ord at slå en ring omkring jøderne som en særlig gruppe i den danske befolkning. Hvorfor række hånden ud til dem, som ønsker det.
@Bitten
06. juni 2012 - Michael Jensen
Jylland og jøderne var bare Halvorsens forsøg på at fordreje debatten ud i det bizare. Det er han god til.
Det er på tide, at de danske politikerer og det danske folk vågner op.
06. juni 2012 - Peter Dahl.
Hvor længe skal vi være vidne til, at folk, med forskellige religiøse og nationale baggrunde, skal overfaldes af fanatiske muslimer i Danmark. Vi har gennem de seneste år været vidne til, at selv danske borger med Grønlandsk baggrund er blevet overfaldet af muslimer her i landet. Hvor længe skal og vil den danske befolkning finde sig i det.
Ta jer sammen, og speciel de folk som overværede overfakdet i "Fælleparken 1. maj", og tving jer til at overvære filmen om "Hvidsten Gruppen" hvorefter i kan prøve at se jer selv i spejlet, og genkende jer selv som Dansker. Tak.
Jødernes tilgivelse
06. juni 2012 - Marcus
Gennem de sidste 2000 år + det løse (Babylon, Ægypten osv.) har jøderne måtte tilgive alt og alle. Selv tyskerne har de tilgivet. Tyskerne derimod, kan ikke tilgive deres egen dårlig samvittighed. Danmark var et af de få lande, som hjalp jøderne under krigen, jeg tror ikke, det vil ske igen.
Jødernes tilgivelse af palæstinenserne
06. juni 2012 - Carsten Halvorsen
Det overrasker mig, at jøderne er så gode til at tilgive.
Men hvis det er sandt, burde de jo nemt kunne tilgive palæstinenserne.
Halvorsen igen...
06. juni 2012 - Michael Jensen
Tilgive palæstinenserne for hvad..?
Og jeg vil iøvrigt rigtig gerne have svar på mine spørgsmål til dig Halvorsen - (som for et par år siden ganske spidsfindigt kaldte bl.a. Dansk Folkepartis Rachel Adelberg for en "jødisk kælling" i et læserbrev i Fyens Stiftstidende...
Jeg venter tålmodigt min gode ven.
Om igen
06. juni 2012 - Marcus
Uanset om vi ser konflikten i større (muslimernes overtagelse af Eurorabien) eller mindre (kolonisering) perspektiv, så er Isael en ø af frighed og demokrati omringet af facistiske diktaturer. Muslimmernes indvandring til landet er så stor, at Israel måtte fornyligt indføre indvandringslove, som minder om de danske, medens ikke en eneste araber flyttede den anden vej. Og det viser forskellen på de to semmitiske folk. Det ene har på få år skabt en velfungerende stat, det andet bliver ved at stege i eget fedt. Til Halvalvorsen: alene det faktum, at jøderne overhoved gider forhandle med det uduelige, korrupte og formørkede rakkerpak, viser at de har tilgivet dem. Jøden i Fælledparken fik ikke en chance at forhandle.
Kun almindeligt hysteriske kællinger
06. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Michael Jensen
Jeg tænker på, at jøderne skal tilgive palæstinenserne for at blive vrede over, at jøderne tog deres land.
Mht. fru Rachel Adelberg Johansen og fru Pernille Bendixen, så tillod jeg mig dengang som nyudskrevet hjertepatient fra OUH i min harme at spørge - (ikke beskylde), om det ikke var nogle hysteriske jødiske kællinger, der ville lægge dygtige muslimske/somaliske sygeplejersker for had - blot fordi de bar muslimsk tørklæde. Den efterfølgende debat viste, at der ikke var tale om hysteriske jødiske kællinger - kun om almindeligt hysteriske kællinger. Det har jeg forlængst erkendt. Husk det.
og
06. juni 2012 - Michael Jensen
i forlængelse af Marcus' indlæg, kan det nævnes, at næsten halvdelen af Øst-Jerusalems arabiske borgere, ville overveje at flytte og søge israelsk statsborgerskab, hvis de nuværende palæstinensiske myndigheders ønske om overdragelse af Øst Jerusalem til en palæstinensisk stat ville blive til virkelighed (hvilket det iøvrigt aldrig bliver)
@Halvorsen
06. juni 2012 - Michael Jensen
"Den efterfølgende debat viste, at der ikke var tale om hysteriske jødiske kællinger - kun om almindeligt hysteriske kællinger. Det har jeg forlængst erkendt. Husk det.
Modtaget ;)
Og så vil jeg meget gerne IGEN have svar på præcis hvad for et land "palæstinenserne" havde før 1948...
Han var selv ude om det
06. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Marcus
Den pågældende "jøde" eller hvad vi nu skal kalde ham var selv ude om det. Ifølge vidner, jeg kender råbte han “Død over Palæstina” og “Skrid med jer!” og viftede med et overdimensioneret israelsk flag over for de palæstinensiske deltagere i 1.maj-demonstrationen. Derfor fik han et par på hovedet, men heller ikke mere.
Jøder som synpatiserede med fredsbevægelsen var også til stede ved siden af episoden med synlige davidstjerner om halsen. Og de blev ikke overfaldet eller chikaneret.
Det kommer simpelthen an på, hvordan man opfører sig.
Ja
06. juni 2012 - Michael Jensen
"Det kommer simpelthen an på, hvordan man opfører sig"
For en gang skyld er jeg enig med dig Halvorsen.
Problemet er bare, at de eneste "vidner" jeg har hørt om, er nogen der har oplysningerne fra et andet "vidne".
Og den holder ikke.
Iøvrigt venter jeg stadivgæk på et svar...
Landet vest for jordanfloden
06. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Michael Jensen
Det var landet vest for Jordanfloden, som er beskrevet i FNs delingsplan fra 1947. Et landområde, der stort set svarer til Jylland.
Utrovædig jødisk vidne
06. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Michael Jensen
Jeg har svært ved at se forskellem i troværdighed mellem mine vidner, som var der, og Jette Plesner Dalis vidne, som næppe kan siges at være upartisk. Tværtimod, faktisk.
Åh, Halvorsen...
06. juni 2012 - Michael Jensen
"Det var landet vest for Jordanfloden, som er beskrevet i FNs delingsplan fra 1947"
Hvilket "land"?
"Palæstina" har aldrig været andet end et landskab og del af et andet rige. Som f.eks. Himmerland. Aldrig et "land" (et "land" er et område der har en SUVERÆN bestemmelse over et område).
FN bruger udtrykkeligt ordet "mandate" i teksterne fra 1947. Et ord der oversat til dansk bedst kan beskrives som "fuldmagt". Der var ikke noget "land". Forklar mig venligst hvilket "land" du mener der var...
Og dit "vidne"-forhold har jeg kommenteret, og mener ikke det er vigtigt at gentage mig selv i denne omgang.
Med ærlighed kommer man længst
07. juni 2012 - Pepe
Når man taler om ytringsfrihed skal man huske to ting.
1. Man må sige hvad man vil, men man tjenes bedst med sandheden.
2. Når man siger hvad man vil, vil andre holde dig op på om det er sandt.
Der mange spegede ting i denne sag, jeg håber svingdørspolitikeren Jette Plesner Dali har kilderne iorden og taler sandt om det skete. Hvis ikke må vi have fat i Mosaisk trossamfund. Ja måske alligevel, der kun godt 2000 jøder i dette land.....Der er noget speget i denne sag.
hvorfor?
07. juni 2012 - Michael Jensen
"Hvis ikke må vi have fat i Mosaisk trossamfund"
Hvorfor!?
Og der er nu engang mere end tre gange så mange jøder i Danmark som du påstår...
Ja der er godt 8000
07. juni 2012 - Pepe
Michael Jensen
Ja se der man kan hurtig komme galt afsted.
Jeg mener sagen er ret alvorlig, når vi snakker et så lille mindretal, som det altså stadigvæk er.
Der kommer mange meldinger i skiftende retninger, men ingen passer rigtigt med det skrevne.
Mosaisk trossamfund plejer og være gode til, at rede trådende ud om hvorvidt der er tale om antisemitisme eller ej.
ikke enig
07. juni 2012 - Michael Jensen
"Mosaisk trossamfund plejer og være gode til, at rede trådende ud om hvorvidt der er tale om antisemitisme eller ej."
Mosaisk Trossamfund har ikke engang støtte fra halvdelen af de danske jøder. MT er blevet for politisk. For bange for at lave kontroverser. En Fatih El-Abed, der live på TV2 News har udtalt, at han ikke kunne begræde de to israelske soldater der blev flået levende i Ramallah under den anden intifada, talte til Krystalnat-mindehøjtideligeheden sidste år. De kunne ligeså godt have inviteret Johnny Hansen.
Det siger alt om hvordan MT udadtil har givet op. Indadtil er der langt mere uenighed om danske jøders forhold. En uenighed der næsten ikke er set magen til i næsten 200 år, da de reformvenlige og ortodokse kæmpede om magten til at præge de danske jøder efter den korporlige og den litterære jødefejde i begyndelsen af 1800-tallet.
Jødernes egen skyld
07. juni 2012 - Marcus
Når en jøde bliver overfaldet på Nørrebro, er det altså hans egen skyld. Hvad helvede skal han også der? Da synagogen blev bombet, bad jøderne selv om det. Hvad satan skal en synagoge midt i byen? OSV.
Hvad skal vi i det hele taget med de besværlige jøder? Var det ikke meget nemmere for os alle, hvis de en gang for alle rejste ad helvede til. Og ærlig talt: hvad skal de også have en stat for? Den er kun til besvær.
@ Michal Jensen
07. juni 2012 - Marcus
Ang. MT
De er bange. De kan ikke regne med danskernes støtte i tifældet af en pogrom. De er nemlig også bange. Ej hellere kan de til fulde regne med polities hjælp. Jeg har for nylig snakket med en politibetjent, der betegnede overfald på jøder (i snit et om dagen- MT egen ststistik), som et udslag af jødisk komplot.
Ny viden?
07. juni 2012 - Carsten Halvorsen
@ Michael Jensen
Ifølge folkeretten er Palæstina det land på 27.000 km2, der ligger vest for Jordanfloden, som Folkeforbundet overdrog Storbritannien som mandatområde i 1922.
Vidste du ikke det?
Halvorsens debatform
07. juni 2012 - Michael Jensen
Lad være med at tale udenom Halvorsen. Ifølge folkeretten, så blev definationen af en stat, dvs. et land, fastlagt i 1933, og "Palæstina" levede på ingen måder op til at kunne blive kaldt en stat.
Hvilken selvstændig stat mener du den var?
Før 1. verdenskrig var dele af området inkluderet i kongeriget Syrien, som selv var et område i Osmannerriget.
Og nu nævner du 1922. I leksikons på den tid stod der at Palæstinalandskabet gik fra middelhavet til den syriske ørken. Dvs. det østlige nuværende Jordan. Jerikokonferencen i 1948 kaldte tydeligt Jordans konge for kongen af Palæstina.
Der opstår ofte problemer, når man prøver at ignorere historiske fakta.
Michael Jensens debatform...
07. juni 2012 - Carsten Halvorsen
Jeg har hele tiden talt om et land, nemlig Palæstina på 27.000 km2 vest for Jordanfloden.
Men nu begynder du at tale om en stat, som er noget ganske andet. Det er da en underlig debatform.
du er simpelthen for belastende
07. juni 2012 - Michael Jensen
Hvad er forskellen mellem et "land" og en "stat"?