03. januar 2012 - klumme af Sapphos medarbejder
Jeg har meget på samvittigheden. Jeg har personligt taget livet af adskillige høns, gæs, ænder og andet fjerkræ. Ofte med økse, men når lejligheden bød sig også med gevær.
På jagtture har jeg aflivet anskudt vildt – oftest harer - ved at brække nakken på dyret. Et håndkantslag i nakken, og det siger knæk.
Jeg har deltaget i meget af den slags, for det gør man, når man bor på landet. Som Tom Waits synger ”There’s always some killin’ to do around the farm”.
Og det er så sandt, som det er sagt.
Jeg tror til og med, at det har været sundt at deltage i. Bestemt ikke for de stakkels dyr, men for mig. Det har givet mig en bevidsthed, som jeg fornemmer, en del andre er foruden.
Nemlig at man som kødæder er nødt til at slå ihjel.
Bevares, man kan få andre til at gøre det beskidte arbejde for sig, men det ændrer ikke på, at man som kødspisende menneske har drabelige gerninger på samvittigheden.
Dårlig moral?
Alligevel er jeg ofte blevet beskyldt for at have en dårlig moral, når jeg har fortalt om mine gerninger. Vel at mærke af mennesker, der ikke selv har noget problem med at sætte tænderne i en saftig bøf.
Når det kan lade sig gøre, kan jeg ikke se det som andet end udtryk for fremmedgørelse.
Mange har en sød illusion om at den kødfars, de køber i supermarkedet, er et mere eller mindre syntetisk produkt, der aldrig har været levende.
Det er selvfølgelig ikke tilfældet, men som det ligger der pakket ind i folie, ligner det ikke noget, der nogensinde har været levende.
For de fleste er tanken også ubehagelig og dermed let at skubbe fra sig.
I sig selv er det måske ikke så faretruende, at man kan spise hakkebøffer uden samtidig at føle et medansvar for et dyrs død.
Problemet er, at fremmedgørelsen, så vidt jeg kan se, gør sig gældende på andre områder også.
Et liv uden snavs på fingrene
Jeg har tit på fornemmelsen, at der hos mange er skabt en generel illusion om, at man kan leve livet uden at få snavs på fingrene.
At man kan leve uden nogensinde at anvende magt eller at gøre uret mod nogen eller noget. At man kan være god og uskyldig hele vejen igennem.
Mange bilder sig eksempelvis ind, at vi kan opretholde vores kultur, retssamfund og demokrati uden at være ”hårde” og afvisende overfor visse kulturer og religioner.
De gyser ved tanken om at skulle ekskludere nogen. Eksklusion er for dem en helt utidssvarende og ond magtanvendelse i en verden, der bør være harmonisk.
Er der problemer kulturerne imellem, må det bero på misforståelser, der skal bekæmpes med dialog.
På samme måde kan man spørge, om vi kan opretholde et stabilt og trygt samfund uden grænsekontrol?
Ja, siger de, der har glemt, at menneskelige relationer er karakteriseret af interessemodsætninger.
Nogle har interesse i at kunne fragte våben, narkotika og mennesker over grænserne, mens andre kæmper for det modsatte.
Og man kan fortsætte:
Mange - særligt vores kriminologer - er modstandere af at sætte kriminelle i fængsel. Og ender forbryderne alligevel bag tremmer, skal opholdet være så kort og behageligt som muligt.
For hvem ved – måske har voldsmanden selv haft en dårlig barndom, hvorved samfundet dårligt kan tillade sig at straffe ham yderligere. Risikoen for at komme til at gøre uret får os til slet ikke at gøre noget.
Illusionen om verden uden magt
Illusionen om en verden uden magt har også godt fat ved samfundets rod. I folkeskolen har lærerne gjort deres bedste for at eliminere den sidste flig af autoritet, de måtte have haft.
Tanken om, at voksne mennesker bestemmer over og kommanderer med børn, er for ubehagelig.
Og nu vi er ved skolen, så har afskaffelsen af historieundervisningen berøvet eleverne en mulighed for at lære af tidligere generationers tildragelser.
Historien er med sine krige og konflikter et langt vidnesbyrd om, at mennesker sjældent lever i harmoni med hinanden ret længe ad gangen.
Men den viden snydes danske elever for, hvilket selvfølgelig bidrager til den fælles illusion om fred og harmoni som en slags naturtilstand.
Det aktuelle eksempel med irakiske krigsfanger, der muligvis er blevet tortureret, er sigende:
Vi tror, vi kan føre krig uden at få snavs på fingrene – at vi kan føre krig på en blid, ukonfrontatorisk og human måde, så vores modstandere ikke lider overlast.
Det er og bliver en illusion.
Der er masser af eksempler på, at den kollektive bevidsthed om, hvad der skal til for at opretholde livet, er ude af trit med virkeligheden.
Væk fra illusionen
Men vil vi overleve – ikke bare som individer, men også som kultur og civilisation - må vi besinde os på virkeligheden, som den er.
Vi må væk fra illusionen om, at vi kan leve og forsvare de ting, vi sætter højt - og samtidigt være fuldstændigt uskyldsrene. Det er der ingen generationer før os, der har kunnet, og summen af menneskelige drifter og dårskab er stadig den samme.
Vi må besinde os på, at der er mennesker derude, som ikke vil os det godt, og at vi derfor af og til må sætte hårdt mod hårdt.
Det betyder også, at vi for vores egen overlevelses skyld vil blive tvunget til at generalisere, og at vi dermed vil komme til at gøre uret mod enkelte.
Det er betingelserne, og kan vi ikke acceptere dem, bliver det i det lange løb værst for os selv. Og for vores børn.
Kommentarer
Fin og rigtig artikel!
03. januar 2012 - Holger Bak Andersen
Tak for den!
Krig er u-menneskeligt.
03. januar 2012 - Kirsten Iskov
Til Sappho.
Man kan ikke generaliserer.
Dyreblod ( hvor der ingen sjæl findes i)er det jo kun naturligt at slagte / dræbe, det er KRIG bare ikke.
Min personlige mening er denne, at hvert enkelt individ ( menneske ) har EN UDØDELIG SJÆL, og vi er udstyrret med EN SAMVITTIGHED. DEN SAMVITTIGHED ( må vi som et sundt levedygtigt menneske )lytte til, ellers bliver vi MØRKEMÆND og MØRKEKVINDER der`ikke mere vil blive i stand til, at kunne skeldne imellem hvad der er GODT eller ONDT.
VOR MEDFØDTE SAMVITTIGHED OPHØRE MED AT VÆRE SUND.
Vi, her i vesten ( med den kristelige tankegang i bagagen ) er opdraget, som civiliserede personer der`gerne vil bidrage til vor families-venners-og samfunds bedste.
Vi vil gerne dygtiggøre os, og bruge de medfødte evner vi hver især mere eller mindre er blevet udstyret med i vuggegave ( nedarvede gener fra vore forældre / forfædre ).
Det tilfredsstiller og glæder os hver især lige fra vor barndom af ,og vil vi vor familie og vort samfund det GODT så fortsætter vi med dette, at ville DET BEDSTE for andre end os selv, men selvfølgeligt også for os selv.
Men ingen personer ER FULDKOMNE ( heller ikke jeg ), og det må jeg selv gøre noget ved ( selv omvende mig fra LYSTEN til evt ,at ville skade andre )eller hævne mig på DEN der nyder at MOPPE mig.
Hvis vi IKKE får lært dette ( at kunne lytte til vor egen samvittighed ), så KAN vi blive både vor egen og andres fjende. Det er NEDBRYDELIGT for alle samfund hvis vi IKKE forstår DETTE HER allerede som små børn, denne hemmelighed.
SÅ vil vi i længden blive destruktive og degenerere vort og andres liv, ved vor egen uansvarlige og ligegyldige handlinger.
Dette kalder vi for at ha`en kriminel tankegang, med perverse og destruktive handlinger, som kun kan EEN ting , nemlig NEDBRYDE alt hvad der KAN BLIVE / FORBLIVE SMUKT-SUNDT-GODT-og LEVEDYGTIGT , og dette vil så gå fra generation til generation.
Krig og mord er kun forsvarligt, hvis det er som selvforsvar op imod ONDSKAB og URETFÆRDIGHED. K.Iskov.
Sagt på en anden måde!
03. januar 2012 - Morten Grosbøl
Meget tankevækkende! Var der ikke en der sagde: "Den, der er ren, kaster den første sten". Det er uendeligt svært at erkende for dem, der anser sig selv for at være de gode!(hr. Rosenstrøm ?)
Ud med øksen
03. januar 2012 - Niels Johansen
Sig mig, hvornår er det lige, at historieundervisningen er blevet afskaffet? Det er vist ikke sket, men måske den meget anonyme skribent har haft lidt for travlt med at hugge hovedet af fjerkræ som en øvelse i forsvaret af Danmark.
Irak er ikke Kardemmoby, som Marie Krarup sagde, men tilhængerne af krigen ville jo netop lave Irak om til Kardemmoby, og hvis vi er medansvarlige for tortur, så er intet forandret, og krigen uden mening.
Kære anonyme: Hold dig til at hugge hovedet af høns. Rent intellektuelt kan du vist lige klare dem.
De selvretfærdige
03. januar 2012 - Henrik
kurt rosenstrøm. Det var national socialisterne der opfandt og først brugte betegnelsen svinehund for at dæmonisere deres modstandere. Pudsigt at netop en virkelighedsfornægtende selvretfærdig bruger dette ord. Du tilhører tydeligvis det segment der i din selvretfærdighed konsekvent nægter at forholde dig til virkeligheden.Bare du kan få lov at fremture med de "rigtige" meninger så du kan føle dig som et godt menneske så er du bedøvende ligeglad med virkeligheden, Den eneste grund til at du kan sove trygt i din seng om natten er at der er barske mænd der står klar til at tage sig af dem der ikke vil dig det godt ! OG freden har vi kun fordi der er folk der har kæmpet for den og der stadig er folk der er villige til at kæmpe med våben i hånd. De "argumenter" du kommer med er nøjagtig de samme som andre kom med før 2. verdenskrig om at man endelig ikke måtte tale hitler imod for så blev han bare vred og så var vi selv ude om det. Næh vi skulle gå i dialog og bla. bla. bla.Prisen blev enorm for DEN dumhed.
Ser du ondskab findes ! Og det kan du ikke snakke væk og ondskaben vil sk... på alle dine pæne ord og intentioner. Det eneste der nytter over for ondskab er at sætte hårdt imod hårdt men det passer ikke kujoner som dig.
morsomt
03. januar 2012 - jan schiermacher
Ja næsten komisk er det at læse kommentarene , de viser med spidende nøjagtighed at forfatteren ramte helt plet ,nå ja sandheden er altid svær at sluge .
Ingen sammenligning
03. januar 2012 - Claudia Laura Holm
Mennesket er ikke (ubetinget) kødæder, som det i indledningen til denne klumme anføres for at retfærdiggøre dyredrab. Dernæst er drab på uskyldige ud fra ene og alene luksusvaner overhovedet ikke at sammenligne med kampen om liv eller død i forhold til en fjende, som det f.eks. ville kunne forekomme i en krig.
Afsenderens upassende indledning forplumrer fuldstændig det budskab, der ellers kunne have været meget vigtigt at pointere.
Fornuftige betragtninger i tid med en snigende besætte af DK.
03. januar 2012 - Karsten Larsen
Mennesker er pattedyr, der kan tale. Vi er sociale væsner, lever i flokke, som vi er afhængige af. Som dyrerace er vi både plante- og kødædere.
Men vores særkende som mennesker er alle de udviklede og indviklede ord og begreber der er blevet en fast bestandel af os. Vi har med sproget (en symbolfunktion) skabt en verden for sig, hvorfra hver enkelt får sine værdier og former sit liv og identitet.
Forskellige samfunds kultur kan give de mærkeligste udslag. Vi får vaner og skikke. som vi generationer længere ikke aner, hvor kommer fra.
Madvaner, især med kød er følsomt område. Jagt og slagtning er omgærdet med overtro, afslører kulturens opfattelse af "liv".
Krig er noget helt er andet.
Alle fremmede er potentielt farlige. I freds-tilstand er vi civiliserede og følger kulturens normer, men i krig forandres vores moral fra freds-til krigs-moral. Vi forfalde til krigs-moral. Tænk blot på II verdenskrig: Tyskland som europæisk kultur - og nazismens ufattelige grusomheder. De værste er religions-krige. Kamp om forskellig (over)tro betyder så meget, at det bliver til kamp om identitet.
hvem er god her på planeten?
03. januar 2012 - Torben Snarup Hansen
Die Gutmenschen mener, at alle mennesker er gode, undtagen dem, der siger, at ikke alle mennesker er gode!
Kurt rosenstrøms svinske påstand
03. januar 2012 - Michael Unna
Kurt Rosenstrøm kommer med en svinsk påstand, som han ikke dokumentere en døjt for, men bare lukker ud som en anklage i den blå luft. Det er selvfølgelig noget svineri fra hans side, men det tjener da sappho til ære at de gider offentliggøre det. At hans fejhedsmoral tydeliggør han bare vil have folk til at dukke nakken for voldsmagt, fordi hans fejhedmoral igen siger, vi ikke må sige det man vil hvis det kan skabe konflikt fra en uargumenteret kulturfølsomhed, gør at jeg mener han fuldstændig har fortjhent at leve i et diktatur.
den indre svindehund
03. januar 2012 - geoff cain
Jeg havde lyst til at kommentere - dvs modsige - den første kommentar af en Kurt Rosenstrøm. Men da jeg stødte på den evindelige debatdræberfloskel "den indre svindehund", måtte jeg give op. Folk, der gemmer sig bag den slags røgslør, kan man ikke diskutere med. De minder om de (efterhånden heldigvis få) lande, der har ordet "demokratisk" i deres navn. Korea f. eks.
Er der nogen, der gider diskutere med dem? Jeg gør ikke.
A few good men
03. januar 2012 - Michael Unna
Jeg kommer til (igen) at tænke på den fabelagtige film, som er bygget over en roman-A few good men (et spørgsmål om ære)- som kan googles frem her på nettet. Det er et retssalsdrama, hvor skurken underlig nok tildels,på trods af hans vulgære grovhed, har min sympati i hans argument i slutretssalsscenen,-jack Nicolsen spiller forrygende godt, ligesom Tom Cruise gør det i den film- what do you want? I want the trues!-you cant handel the trues!!- Jeg vil anbefale læserne at se den scene helt forfra, hvor han placeres i afhøringsstolen.
(Det drejer sig om en soldats død på en kaserne, pga en uofficiel illegal afstraffelseskommando kaldet Code Red. Ansvarsforflygtigelses op igennem systemet.Filmen er fra før 2001 hvilket er vigtigt da guantanamokassernen indgår).
Til Michael Unna
03. januar 2012 - A. Tønder
Kære Michael Unna.
Det er mig ubegribeligt, at du overhovedet gider svare kurt rosenstrøm.
Tyskerne har et ordsprog, de siger: Mod dumhed (Her: nok mangel på indsigt) kæmper selv guderne forgæves.
Jeg har dog en kommentar til bemeldte kurt (med lille): Åhhh herre Gud....
Den indre hønsehoved-afhugger
03. januar 2012 - Niels Johansen
Jeg er enig med Henrik i, at Kurt Rosenstrøms brug af ordet 'den indre svinehund' ikke er pænt. Han skulle hellere have skrevet 'den indre hønsehoved afhugger,' som klummens forfatter jo beskriver sig som. Det er sådan nogle, vi får brug for, når vi skal bekæmpe de ydre svinehunde, som jo er langt de farligere, end dem der gemmer sig indeni.
Og så er historieundervisningen heller ikke blevet afskaffet i aften, og jeg har aldrig hørt nogle argumentere for det, så de kan ikke være mange. Men mon ikke nogen kan gøre som sædvanligt, og tale om nogle altid unavngivne kulturradikale eller politisk korrekte, som vil brænde alle bøger og slette fortiden.
Begrebet moral
03. januar 2012 - P.H. Bering
Ordet moral stammer fra latin; mores betyder sæd og skik. Samme grundbetydning har ordet etik, det stammer bare fra græsk; ethos. I dag er moral/etik andet og mere end en beskrivelse af hvad der er skik og brug. Betydningsindholdet har ændret sig fra at være en beskrivelse til at være en forskrift. Vi har derfor begået den logiske synd at begrunde et "bør"-udsagn med er "er" udsagn. Altså at slutte fra "er" til "bør".
Dermed er begrebet blevet svært at indkredse, så der fremkommer en klar, éntydig definition. Det samme gælder begreber som godhed og retfærdighed (som Sokrates påviste, så kan ingen forestille sig abstrakte almenbegreber). Man kunne måske foreslå at man ikke handler umoralsk, hvis men ikke krænker naturretten, men det er sværere at definere en moralsk handling.
Robert A. Heinlein nærmede sig dog en pragmatisk definition: I "Extended Horizon" påpeger han at moral er irrelevant for en uddød art. Derfor må moral nødvendigvis fremme artens overlevelse. (Den hanbavian, der passer sin farlige udkigspost og advarer mod rovdyr med fare for sit liv handler således moralsk overfor sin flok.).
Patriotisme, villighed til om nødvendigt at kæmpe og dø i forsvar for sit land, specielt dettes kvinder og børn, ligger meget højt på moralskalaen. Ægte solidaretet ligeså.
"The noblest fate that a man can endure is to place his own mortal body between his beloved home and war's desolation," (Heinlein: "Starship Troopers".)
En kultur uden disse værdier vil gå til grunde uaset hvad dens moralister iøvrigt prædiker. Og så er det lige meget, hvad de har prædiket.
I Heinlein's "Starship Troopers" siger en instruktør at en videnskabeligt verificerbar teori om moral må have sin rod i individets overlevelsesinstinkt. Alt, hvad der strider mod dette instinkt, vil før eller senere eliminere individet og dermed hindre at dukker op i fremtidige generationer.
"Correct moral arise from knowing what man is - not what do-gooders and well meaning Aunt Nellies would like him to be."
Forøvrigt strider denne moralforståelse ikke nødvendigvis mod næstekærlig-hedsbudet. Skinhelligt misbrug af begrebet moral ville slet ikke fortjene omtale, hvis det ikke var så hyppigt forekommende. Bl.a. i mange ovenstående kommentarer.
vælg ambassade i Afrika
03. januar 2012 - Torben Snarup Hansen
Kurt Rosenstrøm bedes besvare følgende spørgsmål: Du samt din hustru og dine børn befinder jer i Nigeria eller Sierra Leone. Et militærkup udløser kaos med bevæbnede bander i gaderne. Der hærges, voldtages og myrdes i stor målestok, og det går især ud over personer med hvid hud. Du og familien ønsker at forlade landet hurtigst muligt. Du kan heldigvis søge hjælp hos udenlandske ambassader og skal vælge mellem den iranske og den schweiziske. Hvor henvender du dig?
Tiderne skifter.
03. januar 2012 - Peter Buch
Om det er den samme hr. Rosenstrøm som i august 2008 ville holde sig til kommentarer på sin hjemmeside, kurt1.blogbar.dk ved jeg ikke.
Linket til blogbaren virker i hvert fald ikke mere.
http://www.uriasposten.net/archives/6045
Mennesket er ikke nødt til at slå dyr ihjel
03. januar 2012 - Lars Hansen
Jeg synes det er ærgerligt at forfatteren i en ellers meget fin artikel bruger jagt og slagtning af dyr som argument. Det er for længst bevist at mennesket fint kan klare sig uden kød. Jeg kender en del ældre vegetarer hvis sundhedstilstand er markant bedre end gennemsnitlige jævnaldrende.
Selv de ernæringseksperter som stadig mener at vi behøver kød kan ikke benægte at vi slet ikke har brug for de mængder som gennemsnitsbefolkningen indtager. Selv hvis en anstændig behandling af dyrene medførte en fordobling af priserne, ville det ikke være noget problem, idet vi nemt kan nøjes med den halve mængde kød eller endnu mindre.
Jeg har flere gange hørt muslimer og jøder forsøge at komme med rationelle argumenter for deres principper mht kød. Det holder ikke en meter. Skulle jeg begynde at spise kød igen, ville jeg klart foretrække en økologisk frilandsgris fremfor en halalslagtet ko. I kantinen på min arbejdsplads serveres der halalslagtet kød. Havde jeg ikke været vegetar ville jeg have protesteret højlydt, men jeg synes ikke rigtigt jeg har noget at have min protest i når jeg alligevel ikke spiser af kødet.
Hvis det virkeligt havde haft nogen sundhedsmæssig betydning at lade blodet løbe ud af dyret mens det hænger i bagbenene og skriger, havde vi nok hørt noget om det fra ernæringseksperterne, selvfølgelig underbygget af veldokumenteret forskning. Og selv hvis der skulle vise sig at være noget om snakken, ville det for mig kun være endnu et argument for ikke at spise kød.
hvorfor anonym ??
04. januar 2012 - knud holm nielsen
Sapphos medarbejder - ?
Der skal ikke være skrivelser - uanset hvor gode og sande de er, som skribenten ikke vil lægge navn til !
Remember!
04. januar 2012 - Kirsten Madsen
- Og husk lige I "gode" mennesker, at muslimerne slagter og dræber både mennesker og dyr på de mest afskyelige måder! Men de har sikkert heller ikke snavs på fingrene!
Godt at debattere moral for en gang skyld
04. januar 2012 - Hans Erling Jensen
Da vi i sin tid startede Eticha, var det nødvendigt at forklare stavemåden. Vi kunne ikke fra den første dag erkende, at det var rent "web-teknisk", at der ikke fandtes en "rigtig" stavemåde tilbage, der kunne "misforstås" som Etik!
Når sandheden skal frem, så var det derfor. Men inden skibet blev søsat for snart 2 år siden, faldt det os ind, at denne lidt "omrystede" stavning, kunne give læseren en ekstra tanke, når vi knyttede den til en bestemt betydning omkring etikken: "Praktisk Etik"! Og det er Etichas indhold. Praktisk etik er det sværeste af alting, fordi det indebærer at "nogen" om ikke kommer til skade, så må de bøde for at opretholde samfundet, vore værdier, det vi kæmper for, vore efterkommere og vore kære! Står der noget i vejen, der vil forhindre os i at sørge for det vi har kært, så må vi for at forsvare vor egen moral handle praktisk!
Hvad tror I, der vånder jer over talen om det at gøre det nødvendige, at der sker, når Israel i løbet af kort tid er omgivet af fjender på alle sider, som nægter dem at eksistere (se hvad der sker i Egtpten i disse dage)?
Lægger de sig ned og overgiver sig til Allah og sine antagonister, eller ved de, hvad Praktisk Etik er? Nemlig at forsvare sine børns frihed og deres børns frihed til sidste blodsdråbe, fremfor at udlevere dem til evigt slaveri og plageri?
Der kunne vi nok lære et eller andet og så holde op med at slikke disse kulturnedbrydende muslimer op og ned ad ryggen - for det er vores kultur de nedbryder! Jeg finder mig ikke i det!
Er det mon Kurt Rosenstrøm, Kerteminde?
04. januar 2012 - Kenneth Hansen
God og sober klumme, tak for den.
Der eksisterer en Kurt Rosenstrøm, Kerteminde og han er vist ikke identisk med den, som har postet et indlæg her.
Onde mænd gør onde gerninger, hvis ikke brave, stærke mænd er parate til, at gøre modstand og afskrække de onde mænd.
Når man er så langt i erkendelsen af, hvad der er rigtigt og forkert, så tøver man ikke med at involvere sig. På udenbysk lyder en sætning:
Integrity is doing the right thing when no one is watching.
Godmenneskerne gør et godt arbejde med, at inkludere onde mænd og sløre deres sande hensigter. De gør umådelig skade i deres bestræbelser på, altid at tro på det gode i alle mennesker. Det udnyttes hensynsløst af onde mænd.
Biedermann og brandstifterne er vel et glimrende eksempel på et selvudslettende godmenneske.
Godt nytår.
Undskyld
04. januar 2012 - kurt rosenstrøm
Jo, det var mig Kenneth, jeg blev gal over noget og mistede den sunde fornuft. Det sker en gang om året, fordi det ikke er fuldmåne. En barnlig reaktion som min gamle mor ville have sagt og vippe mig over fingeren med hendes strikkepind.
Jeg mener det selvfølgelig ikke og undskylder til Sappho. Men jeg må jo leve med ydmygelsen af at have dummet mig og trækker det hele tilbage.
Hvis jeg havde været digter havde jeg skrevet et hyldesskrift, nu nøjes jeg med at kigge mig i spejlet og spekulere på, hvem jeg egentligt er.
Hvorfor anonym ??. att. Knud Holn Nielsen
04. januar 2012 - Henning Rolapp
Sådan set enig. MEN:
Vores underkastende holdninger i relation til islam er skabt ud af frygt. Nogen vil altså at vi danskere skal have denne frygt. Vi bliver bearbejdet af efterretningssamfundet med denne frygt. Lars Hedegårds dom manifisterer denne frygt.
Derfor er det forståeligt, at nogle falder fra og vil være anonyme ud fra vedkommendes særlige grunde.
Sørgeligt, men altså hellere en god men anonym klumme end at undvære de kloge ord.
Multi-kulti
04. januar 2012 - Søren Weiss
Sikke da en stor flok vrede "politiske korrekte" vi har her på blokken i dag.Måske fordi,sandhenden altid er ilde hørt ?
slatte
04. januar 2012 - kurt rosenstrøm
kan Sappho ikke slette mit grimme indlæg om racisme.
Ellers ødelægger jeg mit gode navn og rygte.
Redaktionelt
04. januar 2012 - Katrine Winkel Holm
Forfatteren til den fine klumme – jeg deler betragtningerne om dyr og kød, men har også haft min daglige gang på en gård hele min barndom -ønsker at være anonym. Det ønske respekterer vi.
@ Kurt Rosenstrøm: det er svært at vide, om man skal tage dit ønske om at slette din første kommentar alvorligt. Først fik vi at vide, at Sappho var ”et dybt ulækkert tidsskrift”. Sletter vi din kommentar, risikerer vi en ny skidtspand, nu med anklager om censur.
Nej! slet
04. januar 2012 - kurt rosenstrøm
Nej! Nej! Jeg skriver ikke mere i Sappho, og jeg fortjener din kritik, men det var en fejltagelse som aldrig gentager sig. Du ved jo, at jeg deler Sapphos anskuelser. Slet!
Jeg har endda spurgt spejlet som sagde: !"Der dummede du dig Kurt". Og dem der kender Grimms eventyr ved at spejle aldrig lyver.
Fin klumme
04. januar 2012 - Kit Louise Strand
Tak for en fin klumme, der med eksemplet om slagtning af dyr meget rammende beskriver det nødvendige valg, man ofte er nødt til at foretage som menneske. (Jeg vælger her helt bevidst at se bort fra eventuelle vegetarer og veganeres indvendinger).
Vi lever i en yderst sippet og konfliktsky tid, hvor mange ikke ønsker - eller længere evner - at forholde sig til de "omkostninger", der er forbundet med at vælge og stå ved en bestemt livsstil og/eller en bestemt samfundsorden.
En forklaring efterlyses
04. januar 2012 - Tommy Jørgart
Måske for meget Kurt Rosenstrøm, men det er uforståelig for mig, hvordan hans underlødige kommentar af 3, januar, der indleder kommentar-delen af denne klumme, harmonerer med hans fornuftige indlæg til klummen om Vaclav Havel (http://www.sappho.dk/vaclav-havel-forpligtelsen-til-sandhed.htm) skrevet samme dag. Er der tale om en ny variant indenfor rammen af psykologiske mekanismer, som Nicolaj Sennels beskrev så fint i klummen ”psykologiske forklaringer på politisk korrekthed” (http://www.sappho.dk/psykologiske-forklaringer-pa-politisk-korrekthed.htm)?
Det eneste, jeg forstår nogenlunde, er, at KR har fortrudt. Jeg gad nok høre en nærmere forklaring på hans stemningsskift. En provokation? Et højt væddemål? En fyringstrussel på baggrund af et seriøst indlæg? En kæp i øret rækker ikke.
Bekæmpelse af den politiske korrekthed kræver, at vi forstår de mekanismer, der befordrer den. På den baggrund skal vi måske være glade for at få lejlighed til at studere (læs: gruble over) fænomener som KR.
Hovedafhugning med maske på
04. januar 2012 - Frans Kr. Mikkelsen
Klummeskribenten beviser selv, at han ikke selv tør gøre de nødvendige, hårde ting - medmindre han har maske på - ved at skrive dette anonymt.
En sådan usselhed havde jeg ikke forventet af Sappho og en frihedselsker.
Der kan være gyldige grunde til at holde et indlæg anonymt, men intet i klummens indhold berettiger anonymitet - om så det var skrevet af paven selv.
Historieundervisningen
04. januar 2012 - Morten - - -
Historieundervisningen var afskaffet i folkeskolen i ti år. Rundt regnet i firser-tiåret. Det har folkeoplysningen aldrig forvundet.
Men man ville jo et stort, europæisk "år 0" dengang.
- - -
Tommy Jørgart
04. januar 2012 - kurt rosenstrøm
Ja så må jeg bryde mit ord om ikke at skrive her mere.
"Bekæmpelse af den politiske korrekthed kræver, at vi forstår de mekanismer, der befordrer den. På den baggrund skal vi måske være glade for at få lejlighed til at studere (læs: gruble over) fænomener som KR."
Bare træd på en mand som ligger ned. Men da du tilsyneladende er interesseret i psykologi, så skal du få et par forklaringer og bagefter spekulere på, hvor du selv befinder dig.
Som du uden tvivl ved, så er en af dybdepsykologiens vigtigste opdagelser, at organiseringen af følelserne er nært forbundet med organiseringen af tankerne. I primærprocessen er følelserne og tankerne ustabile og i sekundærprocessen er de stabile.
Du kan altså godt få Nobelprisen i litteratur det ene øjeblik – det er når du bruger sekundærprocessen - og i det næste øjeblik optræde som en gadedreng uden at tænke på følgerne – det er i primærprocessen.
Det var her en fremragende fransk marxistisk filosof kastede sin kone ud over altanen i et øjebliks raseri. Og på samme måde sprang Chulan Liu - et kendt navn i fransk politik - ud fra en altan sammen med sin far.
Her er bevidstheden i primærprocessen således indrettet, at man ubetinget og øjeblikkeligt søger tilfredsstillelse af opståede følelser og tanker. Intense følelser oversvømme organismen og ødelægger dømmekraften.
Det var det, der beklageligvis skete ved mit fatale indlæg, hvor følelserne overtog kontrollen over kuglepennen. Bagateller blev overvurderet i katastrofal grad.
Det er mit problem, at de stabile følelsesbindinger kan svigte af og til og skabe ubehagelige sproglige udbrud, som man bagefter fortryder så bitterligt.
Men en af goderne ved de ustabile følelser i primærprocessen er en øjeblikkelig spontan og fantasifuld indlevelse og forståelse af, hvad der foregår i ens virkelighed – Min ven Nietsche havde det vist på samme måde.
Men det er så det problem, man ( jeg ) må lære at leve med. Men her kan jeg så tilføje: Hvem tør kaste den første sten?
Men jeg er da glad for, at jeg bliver betragtet som et fænomen. Nu udkommer min bog snart, og så må vi se på anmeldelserne. De bliver garanteret festlige!
Historie er et skolefag, ha-ha-ha
04. januar 2012 - Tommy Jørgart
Det fremføres, betvivles og debatteres indirekte, at historie er afskaffet som skolefag. Her er min opfattelse. Historie er et systematisk fag og de stikprøver, der prioriteres i forløbet i dag, er ikke historieundervisning. Disse stikprøver er end ikke rigtige stikprøver, men har til formål at fordreje virkelighedsopfattelsen hos ofrene.
Det virker. Personer, der har modtaget undervisning i historie i de seneste årtier, giver uden at vakle udtryk for den forestilling, at historie er et skolefag.
Kendsgerningen er desværre, at ingen skolefag har overlevet med den kvalitet, der var kendetegnende for tiden forud for 1970.
Katastrofen afspejles ganske troværdigt af TV-programmer som ”Hvem vil være millionær”. I de første 5-10 lette spørgsmål dukker jævnligt spørgsmål op, der for 50 år siden var, hvad alle skolebørn skulle kunne diske op med som elementær baggrund ved regelmæssige overhøringer af dagens lektie inden for et bredt spektrum af fag. Det er ofte disse spørgsmål, der opfattes som vanskelige i nævnte program.
Den målbevidste fordrejning af virkelighedsopfattelsen er et universalsæt af politiske værktøjer, der udvikles hele tiden. I relation til skole politik alt fra fjernelsen af pensum, lektier og eksamen (især skriftlig) til indførelse af projektarbejde, herunder projekteksamen, egne eller gruppestyrede valg af projektemne og endeløse nyskabelser indenfor noget så simpelt som karakter-skala.
Om at slå dyr ihjel
04. januar 2012 - Poul Berg
"Mennesket er ikke nødt til at slå dyr ihjel," skriver Lars Hansen.
Nej, måske ikke. Det ligner jo ikke noget, at man som den herskende klasse blandt de levende væsener sådan bare myrder løs for vor egen skyld.
Hvis det forholder sig sådan, er mennesket snart den eneste art, der ikke må det. Men jeg forstår godt, at en pige, der har haft en hest gennem en årrække, har svært ved at forestille sig den liggende i køledisken en skønne dag i hendes nærmeste supermarked.
Køer og kalve har de mest bedårende øjne, og har man gået og kælet med dem, er det også svært at skulle sige farvel. Nej, du har ret. Vi bør ikke slå dyr ihjel.
Nu kom jeg så lige til at tænke på de såkaldte dræbersnegle, der ødelægger vore haver, og spyfluerne, der kommer ind i vore køkkener. Myg med og uden malaria? Rotter og mus? - Nej, vi må lade dem leve! De har samme ret til livet som alle andre. Det må være skaberens mening.
Og dog. Hvordan er det lige, de pragtfulde løver og tigre, vi ser i de flotte BBC-programmer, overlever. De er da vist ret afhængige af, at der kommer en zebra eller et hjortedyr forbi. Og når man tænker på, hvor mange mindre fisk der er gået igennem gabet på en stor fisk, ja så svimler det næsten.
Mange gør et stort nummer ud af hvalfredning - men hvordan i alverden er den store, flotte hval blevet så stor. Måske af søgræs - jeg ved det ikke.
Planterne holder sig heller ikke tilbage. Nogle af dem er kødædende. Det er en interessant ting, at de kun kan overleve ved at der glider insekter ned i deres kødopløsende væske i den indre blomst.
Ved du hvad, Lars Hansen. Jeg tror ligefrem, at det er bestemt sådan, at vi skal leve af hinanden. At mennesker flest har lært at undgå hajerne, når man bader, skyldes nok mest vore tillærte erfaringer på samme måde, som man vil lave støj og ballade, hvis man træffer på en bjørn i Grønland. Vi vil alle hellere spise end blive spist - her medregner jeg så ikke vegetarerne.
Følger vi dit råd om at undlade at slagte køer og svin, kommer der dog lige en overgangsperiode, hvor vi er nødt til at slå dem ihjel, for vi kan jo ikke have 20 mio. grise rendende rundt bare i Danmark, og køerne kan her ikke som i Indien erklæres for så hellige, at de skal kunne færdes hvor som helst.
Af hensyn til min middagssøvn vil jeg dog beholde fluesmækkeren.
Lad være at undskylde Kurt
04. januar 2012 - Niels Gjern
Til Kurt Rosenstrøm: Du skal ikke undskylde for noget som helst. Når man er træt af at læse Dansk-Koreansk Venskabsforenings hyldest til den nye leder, er det altid sjovt at læse Sappho. Her er intet for skørt til at blive sagt, som i førnævnte forening klapper man hinanden på ryggen og bekræfter fordomme og udgiver, skriver forord til, anmelder og holder diskussioner om hinandens bøger.
Et eksempel på galskaben er artiklen Uvelkommen Intellegensforskning, hvor det først konkluderes, at man ikke forbedre sin intellegens igennem undervisning og senere, at det at lære skriftsprog virker strukturerende for tænkningen, ligesom at børn kan blive dumme af manglende stimulation. Der er også en lille forkærlighed til beklageligt den oversete racebiologi, kinesere er gode til fysik og kemi, skandinaviske og indiske indvandrere klarer sig godt i USA og bla, bla, bla...
Og sidst tak til Henrik for de flotte ord:
"Den eneste grund til at du kan sove trygt i din seng om natten er at der er barske mænd der står klar til at tage sig af dem der ikke vil dig det godt!"
Da du ikke selv angiver, at du her citerer George Orwell, så skal jeg da gerne gøre det for dig.
Censur-kønnet
04. januar 2012 - Kim Poulsen
Ganske rigtigt bemærkelsesværdigt at så ufarligt et indlæg fortjener skæg og blå briller. Mht. censur er det nu engang naturligt for hunkønnet, og heller ikke T-selskabets høns kan styre tilbøjeligheden. KWH burde faktisk ikke bruge udtrykket "anklager om censur" på den måde, eftersom censur allerede er en etableret prasis på Hønseavler Tidende.
Se evt. http://kimpo.wordpress.com/2011/12/19/kunne-ikke-dy-mig/ , hvis altså ikke linket slettes ;-)
er gjort
04. januar 2012 - Katrine Winkel Holm
Kære Kurt
Dit ønske er efterkommet og din første kommentar slettet.
Du skal da være velkommen til at skrive her i fremtiden. Vi er vant til både ris og ros.
Ja hvem har ikke været der
05. januar 2012 - Hans Erling Jensen
...i forbandelsens hus, hvor man har skrevet sin arrigskab af sig og ladet den nedsylte andre uden håb for omvendelse! En kæp i øret eller en psykologisk forklaring, som den oven? Man har i alle fald overskredet alle grænser, og man har lidt de grænseløse kvaler, når det bagefter var tid at rydde op!
Er ikke lidelsen menneskets natur? Er ikke demokratiet retten til at refse andre for, at de gør det, man selv gjorde i går? Er ikke livet i sig selv retten til at ændre mening i forargelse eller glæde, lige nøjagtig efter hvordan man har det, hvordan man føler?
Læser man i mere stivnakkede skrifter handler det meste om at være "standhaftig", at modstå fristelser, at gøre vold på sin natur - ikke bare at se til at have godt og at alle de andre også har det!
Kurt, lev i fred og tryghed, Katrine du er en rigtig rar person - jeg ved godt det er frustrerende at høre det fra mig, men jeg kan ikke for det! :-D
Vi ses på tirsdag, nogen af os!
Hassan fra Skåne
tak
06. januar 2012 - kurt rosenstrøm
Tak til Erling!
tak.
09. januar 2012 - kurt rosenstrøm
"Den norske imam Mullah Krekar, der har meddelt at han nu forlader Norge og vender tilbage til Irak, ifølge Bruce Bawer"
Det må være en glædens dag for Norge. Måske kunne det inspirere andre imamer i Danmark til at følge i hans fodspor. Hjem til moderlandet og tjen menneskeheden.
Men vi ved jo godt, hvorfor han vender hjem. Nu er amerikanerne væk, og nu er der råderum til at udbrede Islam og indsluse det irakiske folk i freds-religionen.
Foreløbig slagte et par kvinder, der har glemt den rette påklædning. Og hvis han er Sunnimuslim så hjælpe med til at slagte Shiamuslimmerne, og hvis han er Shiamuslim så hjælpe med til at slagte Sunnimuslimmerne. I den ideologi/religion keder man sig aldrig.