Ifølge Karina Lorentzen (SF), formand for Retsudvalget forventes Straffelovrådet meget snart at komme med et oplæg til Folketinget.
Rådet, der hører under Justitsministeriet, blev af den tidligere VK-regering bedt om at gennemgå straffeloven, specielt sædelighedsforbrydelser, samt vurdere, om der kunne være behov for opstramninger.
Karina Lorentzen har været ude at sige, at Rådet - formentlig - vil anbefale en "fælles strafferamme for alle former for voldtægt".
Når det drejer sig om voldtægt , synes ofrenes retsstilling da også så ringe, at det grænser til kønsdiskrimination. Kun én ud af 30 voldtægter får et retsligt efterspil.
Problemet er så grelt, at Amnesty International for nogle år siden
påtalte det overfor regeringen: "Det er et brud på menneskerettighederne, når staten forsømmer sin pligt til at vise rettidig omhu og beskytte kvinder mod seksuelle overgreb, efterforske forbrydelser og retsforfølge formodede gerningsmænd,"
Gruppevoldtægter eksisterer ikke
Når det gælder gruppevoldtægt, er kvinderne endnu ringere stillet. Gruppevoldtægt eksisterer nemlig ikke - officielt.
"En voldtægt er en voldtægt" oplyser Rigspolitiet, uanset om der er én eller flere gerningsmænd.
Tidligere justitsminister Lene Espersen (C) lovede ellers helt tilbage i 2003 og igen i 2006, at gruppevoldtægt skulle have sin egen gerningskode. Som med så meget andet hos de konservative blev det dog blot ved snakken. I dag ni år senere er der stadig intet sket .
At der er behov for nytænkning på området, ses bl.a. af, at flere kvinder voldtages af grupper.
At det forholder sig sådan, fremgår af rapporten "Voldtægt der anmeldes", del tre udarbejdet af Det Kriminalpræventive Råd.
I rapporten undersøgte man voldtægter, hvor offeret ikke kendte gerningsmanden for årene 1990-92 med årene 2000-2002.
Flemming Balvig, professor i retssociologi ved Københavns Universitet, som står bag rapporten fortæller:
"Der er sket en markant stigning i gruppevoldtægter". Mens det i den første årrække var hver syvende voldtægt, som var en gruppevoldtægt, var det i perioden 2000-2002 mere end hver fjerde.
Herudover fremgik det af rapporten, at de fuldbyrdede overfaldsvoldtægter var blevet alvorligere. Kvinderne fik flere fysiske skader, og der var oftere flere gerningspersoner sammenlignet med tidligere.
Ifølge Flemming Balvig et forhold, som gør, at oplevelsen af voldtægten er betydeligt alvorligere, end når det drejer sig om en enkelt gerningsperson.
Hertil kommer, at hver anden voldtægtsdømt er udlænding. Dagbladet BT kunne således 22/7 fortælle, at irakere, iranere, tyrkere og somaliere er overrepræsenteret i voldtægtsdomme i Danmark.
Mere end hver anden gang dommere i 2010 dømte en mand for voldtægt, var den dømte enten indvandrer eller efterkommer af udlændinge viser tal fra Danmarks Statistik.
Det fik Karin Helweg-Larsen, speciallæge og seniorforsker til - direkte adspurgt af dagbladet BT - at antyde, at "dommerne måske kunne have en ubevidst tendens til at frikende den pæne Hellerup-dreng, hvor han dømmer den unge fløs fra Nørrebro".
Altså endnu en såkaldt "uafhængig forsker", som politiserer og værdilader – i stedet for alene at forholde sig til fakta.
Endnu mere ubegribelig var hendes udtalelse om, at danske piger skal "lære, at der er forskel på, hvordan man opfører sig overfor folk fra forskellige kulturer..".
Tag hensyn til sharia
Dén bliver de uden tvivl glade for i Advokatsamfundet, hvis formand, Søren Jenstrup allerede i 2010 slog til lyd for, at retsvæsenet burde tage større hensyn til borgernes kulturelle, religiøse og traditionsbestemt normer. Helt præcist inddrage større elementer af sharia i dansk lovgivning.
Og Dommerforeningen bakkede op.
Sharia-advokaterne vil have os til at tro, at sharia'en vil gavne eksempelvis muslimske kvinder. Intet kunne være mere forkert.
I Danmark gælder dansk lov - og den er ens for alle. Og sådan skal det fortsat være.
Det er direkte pinligt, når Advokatsamfundet, Den Danske Dommerforening og Karin Helweg-Larsen, som ifølge eget udsagn i årevis har forsket i overgreb (sic!) alle uden videre underkaster sig middelalderlige og kvindefjenske normer.
De skulle skamme sig. Og istedet lytte til Anne Birgitte Stürup, anklager og mangeårig feminist, som siger:
”Selvfølgelig kan man færdes i et nok så lille skørt uden at sige, at man er et tagselvbord.”
Hold øje med Straffelovsrådet
Vi kender endnu ikke Straffelovrådets anbefalinger på det retlige område.
Men med tanke på den omsiggribende "generøsitet" og "forståelse" i forhold til islamiske værdier, som nærmest dag for dag synes at brede sig lige fra DR, over folkeskoler til Folketinget, mener jeg, at der er al mulig grund til at holde et vågent øje med udviklingen.
I modsat fald risikerer vi måske at måtte vinke farvel til flere af vore frihedsrettigheder, som vi kender dem i dag.
Kommentarer
Skudt ved siden af
17. august 2012 - Claus Midjord
Voldtægt er et alvorligt problem og derfor skal diskussionen om voldtægter ske på et veldokumenteret grundlag. Jette Plesner Dalis klumme lever ikke op til dette krav.
Der er således ikke belæg for at hævde, at Advokatsamfundet og Dommerforeningen går ind for, at voldtægtssager skal vurderes anderledes, fordi elementer af Sharia-lovgivningen skal inkorporeres i dansk ret.
Der er heller ikke belæg for at hævde, at Advokatsamfundet og Dommerforeningen ”uden videre underkaster sig middelalderlige og kvindefjendske normer.”
Valgfrihed
17. august 2012 - Morten - - -
Til indførelsen af en retsvirkning af at påberåbe sig sharia:
Så skal der som minimum være valgfrihed i forhold til, hvilken retspleje, man vil dømmes efter. Ikke?
Hvilket allerede frembyder første dilemma i skilsmissesager: Hvad nu, hvis ægtefællerne ikke er enige om, hvilken retspleje, de vil lade sig dømme efter ... ?
Alternativt må man dele folk ind efter byrd. Man må da have pas og andre identitetspapirer, hvori der er stemplet f. eks. "Muslim", "Kristen", ell. lign.
Ganske som det praktiseres i adskillige muslimske lande, jeg kender til.
- Dilemmaet er i parantes bemærket ikke helt løst ved at inddele folk fra fødslen. To fra hver sin "jurisdiktion" kan jo komme for skade at gifte sig.
- - -
Graver dybere grøfter
17. august 2012 - Else C. Andersen
DR graver grøfterne mellem muslimer og ikke-muslimer dybere i stedet for - som hensigten måske er - at bygge broer.
Tror DR virkelig, at vi har lyst til at få proppet en muslimsk højtid i halsen? Skal vi fejre en religion som omskærer kvinder, stener dem og gør dem til mandens ejendomsret? Og sender fly afsted som dræber tusindvis af komplet uskyldige mennesker -medens muslimer verden over jubler?
Jeg ved godt, der er muslimer, som er imod alt dette - deres stemmer drukner bare i det overvældende overtal af dem, som er for.
Frivillighed
17. august 2012 - Morten - - -
Man må spørge sig, hvorfor jura og sharia skal blandes sammen. Sharia står det enhver frit for at foreslå anvendt i en mægling mellem samtykkende parter. Hvis der opstår strid i denne forbindelse, og en af parterne IKKE vil underkaste sig en lemfældig sharia-afgørelse - så træder juraen bare til.
Hvad er det for en angivelig forbedring af den nuværende tingenes tilstand, man foreslår?
Hvad er konsekvensen af de nye overvejelser? Skal en sharia-afgørelse være bindende? Og dermed stå over den øvrige jura på visse områder? Ja! For ellers giver tiltaget ikke mening.
Resultatet af denne praksis vil, udover en lang række af komplikationer og tragiske bivirkninger som følge af den forringede retssikerhed for udsatte personer, være, at magthaverne i visse parallelsamfund i fremtiden KUN vil anerkende sharia-afgørelser.
Den sociale kontrol i disse samfund vil blive øget, uden det mere objektive juridiske modspil - og den ikke-danske identitet, og dermed fremmedgørelsen, vil blive kolossalt styrket.
- - -
Tak Jette! 100% enig med Dig og One Law for All - Lighed for Loven
17. august 2012 - Pedram Kazemi-Esfarjani
Jeg erklaerer mig enig i Din kritik af mine tidligere socialmedicinske laerere ved Koebenhavns Universitet og Sharia-tro Jurister, fy! Ja: "De skulle skamme sig! Og tak tl Dig og aerlige feminister som Anne Birgitte Stürup, anklager. Uden Jeres ganske velplacerede kritik og vor allesammens modstand, vil det naeste blive Islamisk sloer til alle Danske kvinder, kan jeg love Jer. Argumentet fra Sharia-jurister og falske feminister ville vaere, at det skulle vaere "for Danske kvinders egen beskyttelse" praecis som Islamiske forbrydere i Iran, Saudi Arabien, etc. paastaar for at undertrykke og statslig seksuelt chikanere og fornedre kvinder og piger. Nej, det er nok foerste gang, at jeg synes jeg skal skrive i en kommentar, fy for fa...n! Iranske Liberale Studerende og Alumi har startet med fare for deres liv en kampagne mod saadanne statslige og religioese diskrimineringer og undertrykkelse af kvinder, og det samme har mindst to Arabiske kvinde-kampanger. Saa kommer nogle naevennyttige, ja, politisl og etisk korrupte Danske spidspersoner og gaar stik modsat retning, i Islamisk Sharias retnign. De skulle ogsaa laese dokumenter og rapporter paa www.onelawforall.org.uk og skamme sig!
De gode, gamle, danske landskabslove
18. august 2012 - Albert Nielsen
Karin Helweg-Larsens udtalelse kan ses her:
http://www.bt.dk/danmark/hveranden-voldtaegtsdoemt-er-udlaending
Chikanerer indvandrere mere end andre (Bruxelles)? http://www.youtube.com/watch?v=gWkClT9cc2Q
Hvis vi skal tage hensyn til sharialove i Danmark, er det vel på tide også at tage hensyn til et endnu mindre mindretal, de danske tilhængere af Asatru, og genindføre de gode, gamle, danske landskabslove.
Alle har ret til at være så bevæbnede, de har lyst til. For drab (f.eks. på en multikulti-tilhænger) yder man ret mandebod, det er tre gange atten mark penge. I tvivlstilfælde, hvor der ingen vidner er, benytter man jernbyrd. Hustru har hel arvelod, døtre kun halv. Den, der vil tage sig en kone, skal anmode om hende hos hendes fader eller hendes søn, hvis han er
fuldvoksen, eller hendes broder. Fredløshed og landsforvisning genindføres som straf. Har han stjålet koster til en værdi af en halv marks værdi eller mere, da kan ombudsmanden hænge ham uden dom ... kommer tyven til tinget bundet med tyvekosterne - hvor ringe tyveriet end er - og han i
forvejen har tyvsmærke, da kan han hænges. osv.
Der er skam belæg ..
18. august 2012 - Jette Plesner Dali
Kære Claus Midjord.
Tak for din kommentar.
Jeg er - måske ikke så overraskende for de, der kender mine holdninger - ikke enig i din vurdering.
Søren Jenstrup, formand for Advokatsamfundet, som alle advokater jo er medlem af, sagde på et tidspunkt, at :"Hvis man kan tolke de gældende retsregler sådan, at der også tages et vist hensyn til et andet sæt normer (i dette tilfælde sharia, min tilføjelse), som nogle personer lever efter, så har jeg for så vidt ikke noget imod det."
Dén går bare ikke. Vi - dvs. rigtig mange kvinder, vil simpelthen ikke vide af shariaen.
Du kan så let som ingenting finde både muslimske debattører, også kvindelige som vil gøre alt for at overbevise dig om, at f.eks. kvindekamp sagtens kan foregå ikke på trods af sharia, men ved hjælp af den.
Det viser sig så som oftest et af to: enten er der tale om renlivede fundamentalister, som ønsker et religiøst ledet samfund og/eller politisk korrekte personer, som regel venstresnoede, som straks forkaster alt, hvad danske kvinderetsforkæmpere har kæmpet for i mere end 100 år - hvis bare det kan få dem til at fremstå "tolerante", "rummelige" og inderligt gode ..
Det holder bare ikke.
Først og fremmest af den åbenlyse årsag, at det er MÆND, som dekreterer, hvordan KVINDER skal opføre sig.
Særlig grelt bliver det, når det drejer sig om voldtægt.
Hvis du ser på de områder, hvor flere af de voldtægtsdømte kommer fra, vil du se, at alle de i artiklen nævnte kommer fra muslimske lande, hvor det jo - netop ifølge shariaen - ALTID er kvindens ansvar at sørge for, at hun ikke bliver overfaldet ..
Præcis det kvindesyn, mener jeg Advokatsamfundet og Dommerforeningen med deres hovedløse anbefalinger underkaster sig.
Med venlig hilsen
Jette Plesner Dali
Kvantitet og kvalitet
19. august 2012 - Heinz Behncke
At dette segment, juristerne, følger op på den opportunisme som præger hele det toneangivende lag kan ikke undre. I stedet for at vælge holdning til et givet indhold henvises der blot til en numerisk størrelse. Således også med festligholdelsen af Eidfesten som begrundes med 250.000 muslimer. At ramadanen selv er en sundhedsmæssig set skadelig størrelse spiller ingen rolle, lige som det ikke betyder stort at al støtte til muslimsk kultur er støtte til kvindeundertrykkelse.
Rystet over speciallæges inhumane mennskesyn
20. august 2012 - Hans
Jeg er dybt rystet over, at en person som Karin Helweg-Larsen ikke har fået inddraget sin lægeautorisation, når hun fremkommer med så menneskefjendske og inhumane synspunkter.
Hvilket lægespeciale har hun? Forhåbentlig ikke et, som bringer hende i berøring med voldtægtsofre.
Hun må jo regne med, at der blandt voldtægtsofrene også er socialt svage personer; børn, sindslidende, hjerneskadede og udviklingshæmmede, mennesker som måske oplever voldtægten 10 gange så brutal og skræmmende som "almindelige" ressourcestærke kvinder, og som har brug for ekstra omsorg og støtte og opbakning fra samfundets side efter voldtægten.
Skulle en muslim, som voldtager en 60-årig forvirret kvinde i hospitalsskjorte og med drop-stativ, så også slippe billigere fordi kvinden har bare ben?
Det er jo helt forrykt.
I muslimsk kultur bliver det at voldtage en kvinde opfattet som alvorligere, end hvis man slår hende ihjel.
Enhver muslim i Danmark er klar over, at han begår en alvorlig forbrydelse, som han kunne blive henrettet for i sit hjemland, når han voldtager en kvinde.
Det var der en muslim, som sagde til mig for nyligt.
Jeg husker i forbindelse med, at en dansk borger var blevet truet med at blive slået ihjel af en herboende muslim, som var uenig med ham i hans politiske synspunkter, at politianklageren afviste danskerens anmeldelse af forholdet med begrundelsen, at i de lande, hvor muslimer kommer fra er det helt normalt at sige: "Jeg knepper din mor, og sådan noget"(!)
Jeg tvivler ærligt talt på, at man kan finde en muslim i Danmark, der vil sige, at det er helt normalt, at man siger den slags til personer, som man er uenig med, i muslimske lande!
Hvordan en politianklager kan have en så forrykt fejlopfattelse af muslimske kulturer, er svært at vide.
Skal strafudmålingen tage højde for den muslimske kultur måtte det naturligt nok medføre en markant strengere straf.
Kujoner
28. august 2012 - Jørgen Klinggaard
De personer der går ind for, at forbrydelser begået af muslimer skal straffes mildere end etniske danskeres lovovertrædelser er at betragte som landsforræddere. Deres såkaldte tolerence er ren og skær kujoneri. Det er utroligt, at der er mennesker, der endnu ikke har indset, at islams endemål er at underlægge sig hele verden. De falder bare til patten som de der bød nazisterne velkomne i 1940.
Bliver henrettet for voldtægt i sit hjemland????
31. august 2012 - mette
Endnu har jeg ikke læst en eneste historie om en mand, der er blevet henrettet for voldtægt af en kvinde i et muslimsk land - giv et par links! - Til gengæld er der masser af historier, der fortæller, at kvinder bliver kastet i fængsel og i visse tilfælde stenet til døde, hvis hun anmelder det - Så mange kvinder anmelder ikke, men det giver så mændene frit lejde, til at gøre det igen, igen! - Det er i muslimske lande altid kvindens "egen skyld", at hun bliver voldtaget, da hun jo har "fristet manden" - også selvom hun ikke har (se VanGogh monologen "Submission") - hvilket jo også præger muslimernes mangel på skyld, når de voldtager Danske/Norske/Svenske piger - Nej, man MÅ ikke voldtage kvinder i Islam, MEN denne regel gælder kun for Muslimske kvinder - alle andre har "de lov til" at voldtage! De er jo "bare" vantro - fuldstændig i "Profetens" ånd.
Vi skal ikke "lære, at muslimske mænd tænker anderledes" og gå og passe på hele tiden - Det er dem, der skal lære at styre deres dyriske instinkter og respektere kvinder, uanset etnicitet - Det er sgu da kun en god lille Dhimmi, der kan udtale sig sådan - Helweg-Larsen - forsker???? Hun burde have sine skolepenge tilbage og forholde sig til virkelighedens verden!